verkopen via amazon

Jouw wederverkopers verkopen via Amazon voor stuntprijzen. Wat zijn de gevolgen en wat kun je hieraan doen?

Amazon, de grootste e-commerce speler ter wereld, kwam in maart 2020 naar Nederland. Door de komst van Amazon wordt het voor Nederlandse bedrijven een stuk eenvoudiger om producten door heel Europa te verkopen. En door de gevolgen van het coronavirus verkoopt Amazon nóg meer. De voorkeur van consumenten gaat steeds vaker uit naar online shoppen in plaats van aankopen doen in fysieke winkels (Sendcloud, 2020).

Als groothandel verkoop je niet aan consumenten, maar aan wederverkopers, zoals winkels. Al eerder schreven we een blog over wat je kunt doen als jouw grootste concurrent besluit te gaan verkopen via Amazon. Maar wat doe je als blijkt dat een wederverkoper producten verkoopt voor stuntprijzen via Amazon? Dus voor een veel lagere prijs dan normaal? Amazon is een platform met veel concurrentie. Zonder een goede langetermijnstrategie is de kans groot dat bedrijven de prijs blijven verlagen om producten te verkopen. Doen ze dat niet, dan koopt de consument het product bij een verkoper die het goedkoper aanbiedt. De kans bestaat dat jouw wederverkopers producten goedkoper aanbieden op Amazon dan zij dat voorheen in fysieke winkels deden. Voor andere wederverkopers die niet verkopen op Amazon is dit nadelig. Zij kunnen de producten namelijk in de winkel niet voor dezelfde prijs aanbieden als andere verkopers op Amazon. Daarvoor is de marge te klein. Jouw wederverkopers die niet verkopen via Amazon kloppen bij jou aan. Zij verliezen namelijk klanten omdat consumenten de producten goedkoper via Amazon kunnen kopen.

MarketingKarwei denkt met je mee over een strategie die dit probleem voor je kan oplossen. Een strategie die ervoor zorgt dat iedereen in de keten een prijs kan blijven aanbieden met een acceptabele marge.

Strategie voor verkopen via Amazon waarmee iedereen in de keten een acceptabele marge kan behouden

Belangrijk om bespreekbaar te maken onder jouw wederverkopers is dat verkopen voor een lagere prijs op Amazon leidt tot problemen. Neem als groothandel het initiatief door te werken met een beloningssysteem.

verkopen via Amazon labels

 

 

 

Werken met een beloningssysteem

Beloon klanten die niet verkopen via Amazon, of die producten aanbieden op Amazon voor een gezonde prijs. Segmenteer jouw klanten bijvoorbeeld met een gouden, zilveren en bronzen label.

  • Gouden label

Deze klanten verkopen niet via Amazon. Je beloont dit met een extra korting op de inkoopprijs of je geeft hen extra services. Een extra korting op de inkoopprijs geeft retailers de stimulans om weg te blijven uit de prijzenoorlog op Amazon.

  • Zilveren label

Dit label kun je bijvoorbeeld toekennen aan klanten die wél op Amazon verkopen, maar niet stunten met hun prijzen. Deze klanten krijgen in mindere mate korting op de inkoopprijs en stimuleer je om te stoppen met Amazon in ruil voor een hogere korting.

  • Bronzen label

Dit label ken je toe aan klanten die jouw producten voor een lage prijs op Amazon verkopen. Probeer hen duidelijk te maken dat zij hiermee op lange termijn de winstgevendheid van het product kapot maken. Voor hen kun je een hogere inkoopprijs hanteren zodat je het voor hen onmogelijk maakt om op Amazon te stunten met prijzen.

Als groothandel zélf producten verkopen via Amazon

We horen je al denken: mijn klanten mogen geen producten aanbieden op Amazon maar ik als groothandel wel? Hoe zit dat precies? Als jij, samen met jouw klanten, bepaalt dat alleen jij de producten aanbiedt op Amazon, dan weet je zeker dat je hiermee de prijzen en de marge waarborgt. Een win-win situatie voor iedereen.

Ben jij een groothandel en herken je bovenstaand probleem? En kunnen wij je helpen om deze strategie uit te voeren? Neem dan contact met ons op. 

Contact opnemen