Header-Blog-Domeinautoriteit

Domeinautoriteit

Wat is domeinautoriteit?

Domeinautoriteit is een nummer van 0 tot 100 wat de waarde van je internetdomein aangeeft. Hoe dichter je internetdomein bij het nummer 100 zit, hoe beter het voor je internetdomein is. Deze manier van domeinautoriteit meten is ontwikkeld door MOZ, een internetbedrijf uit Amerika.

MOZ bepaalt zelf niet de domeinautoriteit, maar vertelde wel bij deze ontwikkeling dat de hele SEO-opbouw medeverantwoordelijk is voor de waarde die je internetdomein meekrijgt. De voornaamste reden is echter de kracht van je linkprofiel. Dit bepaalt voor grote mate de score. Een hogere score kan hogere posities in de zoekresultaten betekenen.

Geen enkele website op het internet heeft een waarde van 100 op zijn domeinautoriteit. Wees dus niet bang om geen hoge score te hebben. Dit is namelijk een lang proces waar de eerste stappen snel gaan en veel waarde geven, maar om van 50 waarde naar 60 waarde te gaan kost veel meer tijd en geld. Het proces om deze waarde te verhogen wordt ook wel Linkbuilding genoemd.

Verder is het belangrijk om te weten dat Google de laatste twintig jaar zichzelf steeds verder heeft ontwikkeld op dit onderwerp. Waar het eerst hielp voor je online vindbaarheid om zo veel mogelijk domeinautoriteit en daarbij links naar je website te laten verwijzen, is dat in de huidige situatie niet meer het geval. Google hecht nu veel meer waarde aan de relevantie van de link. Hoe sterker de relevantie en hoger de domeinautoriteit, hoe meer linkjuice (waarde) er vanuit een andere website naar jouw internetdomein wordt gestuurd.

Hoe kan ik mijn domeinautoriteit meten?

Er is een simpele, gratis manier om te achterhalen wat jouw domeinautoriteit is. Deze tool is van Ahrefs en kan je ook inzicht geven in je backlink profiel. Dit is een andere benaming voor linkprofiel wat we genoemd hebben in het begin van dit artikel. Hierin staan alle links die naar jouw website verwijzen. Om meer dan 10 resultaten te kunnen zien heb je een betaalde versie van deze tool nodig. Het backlinkprofiel en daarbij de domeinautoriteit van MarketingKarwei zie je in de afbeelding hieronder.

Hierbij zie je dat een deel van de hyperlinks die verwijzen naar MarketingKarwei, te maken hebben met marketing. Deze links zijn hierdoor relevanter, waardoor ze ook meer effect hebben op je organische posities.

3 tips om je domein autoriteit te verhogen

Nu is de volgende vraag hoe je jouw domeinautoriteit van je internetdomein kan verhogen om zo beter gevonden te worden in zoekmachines. Bezig zijn met het verhogen van je domein autoriteit wordt ook wel Linkbuilding genoemd. Hiervoor hebben wij 3 praktische tips voor linkbuilding technieken verzameld die jij kan gebruiken om je domeinautoriteit te verhogen.

  • Online persberichten

Persberichten kunnen zowel gratis als betaalde backlinks bevatten. Ze zijn een belangrijke vorm van linkbuilding, omdat deze nieuwssites vaak een hoge autoriteit hebben. Deze vorm van links vergaren wordt ook wel PR-linkbuilding of Digital PR genoemd.

  • Gastbloggen

Bij gastbloggen schrijf je een artikel voor andermans website in ruil voor een verwijzing in die blog naar jouw eigen website. Deze vorm van linkbuilding komt veel voor, omdat beide partijen er wat aan hebben. De eigenaar van de website krijgt kant-en-klare geschreven content voor zijn/haar website aangeleverd en jij krijgt er een backlink voor terug.

  • Outreach

Outreach betekent letterlijk “bereik”. Hierbij benader je actief websites die mogelijk interesse hebben in het linken naar jouw content. Hierdoor ontstaat er de mogelijkheid om een link op een website te plaatsen, soms tegen betaling.

Wat heeft domeinautoriteit nou écht voor invloed?

Domeinautoriteit is een waarde die verzonnen is door bedrijven zoals Moz of Ahrefs. Deze waarde heeft dus géén directe invloed op je organische posities, omdat die niet van Google zelf komt. Maar, het is wel gebaseerd op logische conclusies die te maken hebben met SEO. Doorgaans kun je dus wel stellen dat een hogere domeinautoriteit beter is, maar staar je er zeker niet blind op. Er zijn veel manieren om domeinautoriteit te ‘manipuleren’ en daar heb je dus helemaal niks aan!

Blijf altijd zelf, kritisch nadenken en probeer zoveel mogelijk relevante links te krijgen van autoritaire domeinen binnen je vakgebied. Heb je hier nou hulp bij nodig? Dan helpen we je graag!

FAQ

Jouw domeinautoriteit kan je checken met de tool van Ahrefs. Dit is geheel gratis om te gebruiken en geeft weer wat jouw domeinautoriteit is. Ook laat het voor een deel zien wat jouw backlinkprofiel is.
Een domain rating heeft een waarde van 0 tot 100, waarbij 0 het minst goed is en 100 het best. Wees niet bang dat jouw domain rating niet bij de 100 is, want alleen de allerbeste websites komen in de buurt van deze score.
Het verhogen van je domain autority (domeinautoriteit) kan op verschillende manieren. Je kan online persberichten benaderen voor een hyperlink, gastbloggen op andere websites of een outreach doen naar verschillende websites met de vraag of een hyperlink op hun website geplaatst mag worden.