MarketingKarwei marketingbureau online marketing

Employer branding in het kort

Een thema blog over employer branding.

Wil je jouw producten online verkopen aan een zakelijke markt, maar merk je dat je via Google Ads vooral aanvragen van particulieren binnen krijgt? Dit is natuurlijk erg vervelend en voornamelijk erg zonde van jouw advertentiebudget. Google heeft nu een manier verzonnen om jou als B2B bedrijf effectiever te laten adverteren, namelijk de nieuwe B2B doelgroepen. Hiermee worden jouw advertenties getoond aan zakelijke doelgroepen die je zelf uitkiest, in plaats van aan iedereen die jouw zoekwoorden intypt in Google. Dit zorgt voor meer kwalitatieve leads en lagere kosten per klik.

Hoe zien de B2B-doelgroepen eruit?

Je kunt de B2B doelgroepen opdelen in twee verschillende categorieën: bedrijfsgrootte en branche.

BEDRIJFSGROOTTE:

  • Kleine werkgever (1-249 werknemers)
  • Middelgrote werkgever (250-999 werknemers)
  • Zeer grote werkgever (>10.000 werknemers)

BRANCHE:

  • Bouwsector
  • Branche voor onroerend goed
  • Financiële branche
  • Gezondheidssector
  • Horecasector
  • Onderwijssector
  • Productiesector
  • Technologiesector

Door te targeten op bedrijven van een bepaalde grootte en/of die zich in een bepaalde sector bevinden, kun je specifieker adverteren op jouw doelgroep. Door deze gerichtere targeting wordt het binnenhalen van kwalitatieve leads een stuk gemakkelijker. Bredere zoekwoorden, die normaal gesproken misschien te duur zouden zijn voor jouw budget, kunnen nu goedkoper worden omdat ze niet meer aan consumenten getoond worden.

Hoe maak je gebruik van de nieuwe B2B-doelgroepen?

Om te bepalen welke branches bedrijfsgroottes voor jou interessant zijn om te targeten, moet Google eerst inventariseren hoe jouw bestaande advertenties scoren. Dit doe je door observatie aan te zetten in jouw huidige campagnes. Met deze functie gaat Google informatie verzamelen over de verschillende doelgroepen die jouw campagnes op dat moment zien. Google kijkt dan onder andere naar het aantal kliks en het conversiepercentage. Hiermee kun je analyseren welke doelgroepen voor jou interessant zijn, of juist niet. Hieronder kun je het stappenplan vinden hoe je observatie aanzet:

  • Ga naar de campagne waarbij je de observatie aan wilt zetten;
  • Ga naar ‘Doelgroepen’;
  • Klik op de blauwe knop met het potloodje;
  • Klik ‘Observatie’ aan;
  • Ga naar ‘Browsen’;
  • Klik op ‘Wie ze zijn’;
  • Ga naar ‘Baan’;
  • Vink alle hierboven genoemde opties onder ‘Bedrijfsgrootte’ aan;
  • Vink alle hierboven genoemde opties onder ‘Branche’ aan;
  • Klik op ‘Opslaan’.