Artikelen in dit thema
Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die specifieker en langer zijn dan andere zoekwoorden. Over het algemeen bestaan deze zoekwoorden, ook wel long tail keywords, uit 3 tot 5 woorden. Omdat long tail zoekwoorden zo specifiek zijn krijgen ze vaak minder zoekverkeer, maar zullen ze wel een hogere conversieratio hebben vergeleken met andere zoekwoorden. De kwaliteit van het zoekverkeer is zo hoog, omdat de zoeker specifiek op zoek is naar informatie of een product.
Stel dat iemand een zwart bureau wil kopen van 2.30 meter breed. Wanneer deze persoon alleen “bureau” gebruikt als zoekwoord zal hij veel zoekresultaten krijgen waarvan een groot deel niet aansluit bij waar hij naar op zoek is. Wanneer hij “zwart bureau kopen” gebruikt als zoekwoord zal hij al betere zoekresultaten krijgen, maar nog steeds bureaus met andere afmetingen te zien krijgen. Wanneer hij “zwart bureau 2.30 meter breed kopen” als zoekwoord gebruikt zal hij resultaten krijgen die goed aansluiten bij waar hij naar opzoek is. In dit geval zal de kans ook groot zijn dat de zoeker een van deze bureaus zal kopen. Kortom, hoe langer het zoekwoord is, hoe specifieker de zoekresultaten en hoe hoger de kans op conversie is.
Short tail zoekwoorden zijn vaak generieke zoektermen die uit één tot drie woorden bestaan. Op deze keywords zit vaak een hoog zoekvolume, maar aan de keerzijde ook veel concurrentie. Hierdoor is het lastig om met deze woorden hoog in de organische zoekresultaten te komen. Daarnaast is door de hoge zoekvolume en grote mate van concurrentie het adverteren op Google (SEA) voor deze woorden dan ook vaak erg duur.
Long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden zijn het tegenovergestelde van elkaar. Op long tail zoekwoorden zit over het algemeen minder zoekvolume en minder concurrentie, maar zorgen wel voor meer kwalitatieve bezoekers. Doordat longtail zoekwoorden specifieker zijn zullen de bezoekers die op je website komen via deze woorden vaak ook sneller overgaan tot conversies.
Zoals eerder benoemd zorgen long tail zoekwoorden voor meer conversies dan short tail zoekwoorden. Wanneer je website aansluit waar de gebruiker specifiek naar op zoek is zullen zij eerder overgaan tot een aankoop. Daarnaast is de concurrentie op deze zoektermen ook laag, waardoor het gemakkelijker en minder duur is om op deze woorden te ranken. Als laatst, maar zeker niet het minst belangrijk, zijn alle long tail zoekwoorden samen goed voor maar liefst 70% van de zoekopdrachten. Om de vruchten te plukken uit deze 70% is het dus belangrijk je ook te focussen op long tail zoekwoorden.
Het voordeel van long tail zoekwoorden is dat 70% van de zoekopdrachten uit deze zoekwoorden bestaat. Dit percentage zal waarschijnlijk steeds hoger worden. Met de komst van voice search spreken we vaak met meer woorden, waardoor de zoektermen ook langer en specifieker worden. Het resultaat, meer long tail zoekopdrachten.
Door de lage concurrentie op de zoekwoorden is het gemakkelijker om hoger in de organische zoekresultaten te komen. Hierdoor is de (tijds)investering in deze zoekwoorden lager en zullen er in verhouding meer conversies uitkomen dan bij short tail zoekwoorden.