Artikelen in dit thema
Zoals de naam al verklapt, gaat de mobile first index over het indexeren van websites en daarmee hun content. Indexeren betekent dat zoekmachines jouw pagina bekijken, beoordelen en plaatsen in hun systemen en algoritmes. Indexeren bestaat uit vier onderdelen, met allen een andere functie:
Websites worden tegenwoordig meer bezocht op smartphones dan op desktop. Zeker als jouw website makkelijk te bereiken is op een mobiele telefoon. Logisch dat Google deze trend zelf ook doorzet, en daarom sinds juli 2019 de term Mobile First Indexing de wereld in heeft geschoten. De naam verraad het al: mobiele websites worden belangrijker dan ooit.
In het verleden waren desktop websites verreweg het belangrijkste. Consumenten hadden een vaste computer waar internet aan verbonden was. Dit was dan ook de enige mogelijkheid om een website te bezoeken: mobiel had geen internet. Nu is dat wel anders en gaan er per minuut honderdduizenden zoekopdrachten door Google: mobiel wordt hierbij vaker gebruikt dan desktop!
Bij Mobile first indexing wordt voor het indexeren en het bepalen van de relevantie van een zoekopdracht gekeken naar de mobiele pagina van een website. Hierbij zijn er meerdere factoren die bepalen op welke positie een pagina terecht komt in de zoekresultaten. Google kijkt hierbij naar de websitesnelheid, website-inhoud en of de inhoud geoptimaliseerd is voor mobiel. Mobielonvriendelijke websites krijgen een lagere score omdat bezoekers op de website minder makkelijk vinden wat er gezocht wordt.
Google wil met deze aanpassing voorkomen dat mobiele gebruikers geen prettige ervaring hebben binnen hun zoekmachine. Daarnaast neemt mobiel verkeer elk jaar toe, waardoor het belangrijker wordt om je website mobielvriendelijk te houden. De kans is groot dat bij jouw website al het geval is dat er eerst wordt gekeken naar de mobiele versie, alvorens de desktop versie door Google wordt bekeken. Mobile First betekent echter niet mobile-only. Websites die niet mobielvriendelijk zijn worden nog steeds door Google geïndexeerd.
Zoals we eerder benoemd hebben is Google voor het eerst begonnen met Mobile First Indexing in juli 2019. Dit is in de huidige trends duidelijk zichtbaar, want na deze start is Google zich verder gaan ontwikkelen op dit gebied. Zo zijn er een aantal grote updates geweest waar Google nog meer inzet op mobiele websites. Ook zijn tegenwoordig meer dan 40% van al onze zoekopdrachten afkomstig van mobiele telefoons.
Het indirecte gevolg is dat elke partij die meedoet met de strijd om zo hoog mogelijk binnen de zoekresultaten van Google te komen, zich moest gaan focussen op de mobiele website. Zo zijn websites tegenwoordig al standaard responsive op mobiel en hebben grote CMS-systemen zoals WordPress zich doorontwikkeld op deze trend.
Je mobiele pagina moet dus goed werken. Om dit te kunnen meten en optimalisaties uit te voeren, kan je gebruik maken van een aantal tools die de mobiele website kunnen doormeten. Een tweetal van deze tools (die wij zelf ook gebruiken) zijn: