page title header

Page title

Wat is een page title?

Een page title (ook wel een title tag genoemd) is een hoofdbeschrijving van een pagina. Deze beschrijving is veelal uniek op elke pagina en omschrijft de inhoud van de pagina op een zeer beknopte manier. Verder krijgt de page title vrijwel altijd een tag mee, namelijk de H1 tag. Deze tag is alleen zichtbaar in de broncode van een website, of terwijl de achterkant van een website.

Waarom een page title?

Er zijn verschillende redenen waarom een page title belangrijk is voor een pagina.

  • De page title trekt bezoekers naar de pagina. De page title of title tag is in de ogen van Google een van de belangrijkste tags van een pagina. Het vertelt het hoofdonderwerp. Zoekopdrachten die (veel) overeenkomen met dit onderwerp, krijgen deze pagina te zien. Zo is een title tag een belangrijk onderdeel in jouw zoekmachine optimalisatie. Verder schept een page title een bepaalde verwachting en overtuigd het oriënterende bezoekers om een kijkje te nemen op de pagina. Een aantrekkelijke page title zorgt voor meer bezoekers.
  • De page title staat veelal in de zoekbalk. De page title staat vaak achteraan de url van een pagina. Kijk maar eens naar de url van dit artikel. De title van ons artikel komt overeen met de url. Dit is belangrijk voor zoekresultaten en daarmee jouw zoekmachine optimalisatie. Het algoritme van Google kan zo beter bepalen waar de pagina over gaat en zal jouw pagina beter laten ranken als de page title overeenkomt met de inhoud van de pagina.
  • De page title zorgt voor overzicht. Een goede page title zorgt voor een overzichtelijke pagina. Niet geheel onbelangrijk voor een website.

Tips om een goede page title te schrijven

Wij hebben een aantal tips voor je om een sterke page title te schrijven

  1. Gebruik niet meer dan 60 tekens. Ten eerste moet je tijdens het schrijven van een page title of title tag maximaal gebruik maken van 60 tekens. Dit is om te voorkomen dat Google de titel niet volledig weergeeft. De titel is namelijk te zien in de SERP. Deze term staat voor Search Engine Results Page en laat website zien na het invoeren van een zoekopdracht.
  2. Gebruik geen clickbait. Clickbait is het gebruik van een misleidende titel met het idee om zo veel mogelijk bezoekers te trekken. De term misleidend is hier leidend – bezoekers hebben een verkeerd verwachtingspatroon als ze op de pagina landen. Vaak worden er in een clickbait titel uitspraken gedaan die niet waar zijn of de waarheid verdraaien.
  3. Gebruik zoekwoorden. Gebruik zoekwoorden in je titel om gevonden door bezoekers die op dit zoekwoord gezocht hebben.

Kortom, de page title maakt navigeren online duidelijker voor mensen, en overzichtelijker voor zoekmachine algoritmen.

Wat komt er na een page title?

Na een page title komt de meta description. Dit is het stukje grijze tekst dat je ziet in zoekresultaten. Hier wordt vaak meer uitleg gegeven over de pagina en zoekwoorden verwerkt. Boven de page title staat de URL van de website met de URL structuur.