Header Blog Ranking factoren

Ranking factoren

Wat zijn ranking factoren

De definitie van ranking factors luidt als volgt: ‘Ranking factors zijn alle factoren op basis van het algoritme van een zoekmachine beslist in welke volgorde webpagina’s voor een bepaalde zoekterm worden getoond.’

In totaal zijn er honderden verschillende factoren die invloed hebben op de ranking van een webpagina. Van deze factoren zijn er verschillende bewezen, zijn er verschillende omstreden en zijn andere speculaties. In deze blog zullen wij ingaan op de ranking factoren die het meest relevant zijn en hoe je deze ranking factoren kan gebruiken om jouw webpagina hoger te krijgen in de resultaten van Google.

Om de volgorde in de zoekresultaten te bepalen gebruiken zoekmachines zoals Google een algoritme. De keuze van zoekmachines om de officiële ranking factoren – waarop het algoritme de rangschikking baseert – niet vrij te geven heeft alles te maken met de kwaliteit van de zoekresultaten. Het doel van de zoekmachines is namelijk om de zoekintentie van de gebruikers zo goed mogelijk te beantwoorden. Het verstrekken van officiële ranking factoren zou er voor zorgen dat de beste marketeers altijd bovenaan de zoekresultaten zouden staan, terwijl deze niet altijd de zoekopdracht waarnaar gezocht wordt het beste beantwoorden.

Het gevolg van de geheimzinnigheid rondom de ranking factoren is het ontstaan van grote concurrentie door marketeers en copywriters. Heb je zelf ook al wel eens een van de volgende zoekopdrachten gedaan? ‘bovenaan in Google’, ‘Verbeter je organische vindbaarheid’ en ‘Search Engine Optimization’. De resultaten die deze zoekopdrachten opleveren zijn allerlei handvaten die jou erbij helpen om hoger te komen op de resultatenpagina van Google. Al deze stappen die je kan ondernemen om de ranking van jouw webpagina te verbeteren zijn simpelweg manieren om de ranking factoren te beïnvloeden.

Je kunt je vast voorstellen dat er hierdoor enorm veel onderzoek gedaan wordt naar ranking factoren. Welke hebben nu echt invloed en welke niet? Moz onderzocht of H1 tags nodig zijn om te ranken, WordSteam experimenteerde met zelfbedachte woorden in de anchor text van links en een relatief nieuw onderzoek van Search Engine Journal wees uit dat Google AdSense niet meewerkt voor het ranken op Google. Zo zijn er regelmatig grote partijen die hier onderzoek naar doen.

Wat zijn de ranking factors van Google?

Wat voor ranking factors zijn er precies binnen Google? Het precieze aantal is onmogelijk te achterhalen en wordt geschat op honderden factoren. Wij geven je 5 belangrijke factoren en leggen uit hoe ze worden berekend.

 

Sitesnelheid

Een van de belangrijkste ranking factoren voor je webpagina is de sitesnelheid. Google heeft zelf bevestigd dat dit mee wordt genomen in de ranking van websites. Hierbij wordt de bezoeker centraal gesteld. Een website moet namelijk snel werken als een bezoeker navigeert. Is dit niet het geval, wordt een bezoeker ontevreden en straft Google de website af. Het tegenovergestelde is ook waar: Heb je een betere websitesnelheid, dan beloont Google jouw website met een hogere ranking. Je kan jouw websitesnelheid hier testen.

Het verbeteren van je laadsnelheid kan een grote klus zijn. Goede manieren voor het verbeteren van je snelheid op je website zijn:

  • Afbeeldingen comprimeren;
  • JavaScript verwijderen;
  • Weinig tot geen redirects op een pagina;
  • Gebruik van WordPress plugins verminderen;
  • Hoeveelheid content op een pagina beperkt houden.

 

Mobile-friendliness

Sinds een aantal jaar is de mobiele pagina net zo belangrijk als een desktop pagina. Meer dan de helft van alle zoekopdrachten komt van een mobile device, dus het is niet gek dat Google hier veel op let. Als je pagina namelijk helemaal niet toegankelijk voor mobiele gebruikers is, ziet Google dit als een negatieve ervaring voor bezoekers. Dit zorgt voor een lagere ranking.

Zorg ervoor dat jouw pagina mobiel vriendelijk is. Veel thema’s van WordPress maken gebruik van een responsive design. Dit is een andere webpagina voor mobiele gebruikers, met grotere buttons en duidelijke tekst. Vaak gaat het zelfs zo ver dat sommige content niet eens beschikbaar is voor een mobiele gebruiker, omdat het anders te veel content is voor een klein scherm.

 

Aanwezigheid van je focuszoekterm

Zorg ervoor dat jouw focuszoekterm en belangrijke zoektermen binnen je branche goed verwerkt zijn op je webpagina. Dit klinkt als een open deur, maar wordt vaak vergeten of niet correct gedaan. Het algoritme van Google wordt constant aangescherpt en rankt websites door middel van de content die op een pagina staat. Als jouw focuskeyword niet op de belangrijkste plekken wordt weergegeven, kan je er van uitgaan dat je niet zult ranken op dit woord. De belangrijkste plekken zijn de URL, de page title, meta description en in de tekst. Let op dat je niet gebruik gaat maken van keyword stuffing.

Bovendien kunnen pagina’s ook gaan ranken op bepaalde zoektermen terwijl die exacte woorden niet terugkomen op de pagina zelf. Dit kan alleen als Google aan veel andere ranking factoren ziet dat de pagina toch gaat over dit onderwerp.

 

Relevante linktekst

Relevante linktekst is een belangrijke ranking factor. Waarom? Een relevante linktekst geeft diepte aan een artikel of webpagina en laat daarnaast zien aan Google dat er informatie wordt gedeeld met de gebruiker die relevant is voor de content op de pagina. Verder laat een relevante linktekst zien dat de schrijver van de content onderzoek heeft gedaan naar het onderwerp en bezoekers graag meer vertelt over het geschreven onderwerp. Zo hebben wij naast dit artikel nog veel meer artikelen online staan over marketing gerelateerde onderwerpen. Zie je wat wij hier hebben gedaan? Wij gaven jou als lezer een plek waar je extra informatie kan vinden die relevant is voor jouw zoektocht.

 

Unieke content van hoge kwaliteit

Een van de meest voor de hand liggende ranking factoren voor zoekmachines is het schrijven van unieke content van hoge kwaliteit. Voorheen was dit nog niet heel belangrijk en konden veel webpagina’s weg komen met weinig content of soms zelfs duplicate content. Tegenwoordig is de factor voor unieke, hoge kwaliteit content zo groot dat je tijdens het navigeren binnen een zoekmachine veel originele content tegenkomt. Elk resultaat is zo geschreven dat het aan de intentie van de bezoeker voldoet. Het volstaat dus niet meer om duplicate content te posten of het van andere websites te kopiëren. Dit kan zelfs leiden tot straffen en minder hoge resultaten in Google.

Streef ernaar om goede content te schrijven waar bezoekers wat aan hebben. Steek die extra moeite in een uitgebreid verhaal met een duidelijk doel. Extra toevoegingen zoals een video, linkjes, afbeeldingen en citaten werken mee in de verrijking van deze content.

 

Backlinks

Backlinks zijn links die van een andere website naar jouw website verwijzen. Google heeft bevestigd dat backlinks een belangrijk factor zijn en helpen in het stijgen van posities binnen de zoekmachine. Hierin is de term autoriteit heel belangrijk. Een linkje zegt namelijk wat over jouw autoriteit: hoeveel onderzoek doe jij naar het onderwerp. Een linkje zegt ook veel over de pagina waar naar het linkje gaat. Blijkbaar vinden partijen in de branche het een bron van informatie, en staan ze in voor de betrouwbaarheid en kwaliteit van de pagina.

Al deze beredenering neemt Google mee voor haar ranking. Toch is dit een omstreden onderwerp, want het is niet zo zwart-wit dat een pagina met veel backlinks het beter doet dan een pagina met weinig backlinks. Het gaat in eerste instantie altijd om de kwaliteit van de content. Backlinks kan je zien als een soort boost van je website. Het idee is dat écht goede content uit zichzelf backlinks verzamelt. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom doen veel websites aan linkbuilding: met gerichte acties backlinks vergaren op andere websites, die zelf ook een sterk linkprofiel hebben.

 

Welke ranking factors wegen het zwaarste mee?

Het korte antwoord op deze vraag is: écht zeker weten wij dat niet. Echter, uit ervaring kunnen wij spreken dat bovenstaande factoren zeker een rol spelen en worden gezien als de belangrijkste factoren voor de ranking van jouw website. Vaak is er bij een webpagina veel te halen op een of al deze gebieden.

In het kort

In het kort nog een samenvatting van ranking factors:

  • Ranking factors zijn de criteria waarmee het algoritme van bijvoorbeeld Google bepaalt in welke volgorde de zoekresultaten worden getoond;
  • Ranking factoren zijn er om de kwaliteit van een pagina te beoordelen;
  • Ranking factoren houden rekening met de relevantie van een pagina;
  • Ranking factoren blijven altijd voor een groot deel geheim om organische resultaten organisch te laten;
  • Ranking factoren die een belangrijke factor hebben op een website: Sitesnelheid, mobile-friendliness, aanwezigheid van je focuszoekterm, relevante linktekst, unieke content van hoge kwaliteit en backlinks.