seo tools blog

SEO-tools

Wat zijn SEO-tools?

SEO tools zijn programma’s of websites die helpen met de organische vindbaarheid van een website of webshop. Dit kan op veel verschillende manieren. Tools kunnen zich richten op het meten van data vanuit Google, het meten van een website op het technische gebied of het gebied van content of tools kunnen je op andere manieren helpen om jouw SEO (Search Engine Optimization) te verbeteren.

Veel tools hebben een gratis- en een betaalde versie. Veelal zijn de gratis versies handig om te achterhalen of de tool het waard is voor jouw onderneming. De functionaliteiten van deze gratis versies kunnen beperkend zijn. Ben je benieuwd welke SEO tools wij gebruiken? Onze experts adviseren graag welke tools het beste bij jouw marketingdoelen passen.

Welke SEO-tools zijn er?

Wij hebben de meest gebruikte SEO tools voor je op een rijtje gezet. Hierin hebben we onderscheid gemaakt tussen een aantal categorieën. Namelijk alles-in-een pakketten en tools die helpen bij zoektermen, website analyse, snelheid & backlinks. We beginnen met de gratis tools die niet te missen zijn voor elke website beheerder. Deze tools helpen je voornamelijk met het aanmelden van je website bij Google en vervolgens het monitoren.

Basistools

  • Google Analytics (4): Google Analytics 4 is een gratis tool van Google. Met deze tool wordt het voor jou mogelijk gemaakt om het verkeer dat op jouw website komt te analyseren. Zo je bijvoorbeeld zien welke van jouw pagina’s het meest worden bezocht en wat de verdeling is wat betreft bezoekers op mobiel en desktop. Ook kun je zien op welke pagina’s bezoekers uitstappen en hoe lang ze zich bevinden op een bepaalde pagina.
  • Google Search Console: Google Search Console is wederom een gratis tool van Google. De inzichten en rapporten van Search Console helpen om het zoekverkeer en de prestaties van je website te meten. Ook worden er hulpmiddelen geboden om problemen op te lossen en ervoor te zorgen dat je website opvalt in de zoekresultaten.

Alles-in-een pakketten

  • Ahrefs. Ahrefs staat vooral bekend om de veel gebruikte backlinkchecker en heeft daarnaast ook een alles-in-een pakket voor SEO oplossingen. Ahrefs heeft aantoonbaar de grootste database van backlinks. Na Google is de ‘bot’ van Ahrefs de meest actieve crawlbot. Naast backlinks kan je hier zoekwoorden onderzoeken, concurrenten analyseren & SEO oplossingen vinden.
  • MOZ. Een enigszins simpeler alles-in-een pakket voor zoekwoordenonderzoek, concurrentieanalyses, seo optimalisaties & website-audits.
  • SEMrush. Een alles-in-een pakket waar alle aspecten van online marketing terugkomen. In dit pakket vind je alles over zoekwoorden, concurrenten, website SEO audits, monitoring, analyses, social media en zelfs adverteren. Het voordeel van SEMrush is dat het een échte alles-in-een tool is. Het nadeel is dat we inmiddels niet meer kunnen spreken van een specialisatie op het gebied van SEO.
  • SERanking. Een alles-in-een pakket voor organische vindbaarheid. On page rankings, zoekwoorden onderzoek, concurrentieanalyses en technische SEO audits zijn allemaal onderwerpen waar SERanking bij kan helpen.

Zoektermtools

  • AnswerThePublic. Alle vragen die gesteld worden op het internet, kan je terugvinden bij AnswerThePublic. Deze tool is drie maal te gebruiken per dag gratis te gebruiken. AnswerThePublic is vooral behulpzaam om long term zoekwoorden te vinden.
  • Google Trends. Een gratis tool van Google om voor specifieke zoekwoorden ontwikkelingen in de gaten te houden wat betreft zoekvolume en gedrag. Hierin kan onderscheid gemaakt worden per geografische locatie.
  • Keyword Tool. Zoektermsuggesties van Google voor long term zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die langer zijn dan normale zoekopdrachten.
  • Kombinator. Een makkelijke tool voor het vinden van zoekwoorden. Voer een zoekterm in en krijg snel een hoop extra zoekwoorden die op jouw woord aansluiten.
  • Übersuggest. Ubersuggest is al jaar en dag een van de meest gebruikte gratis tools voor zoektermen. De gratis versie kan je drie maal per dag gebruiken en geeft je inzicht in zoekvolumes, zoekwoorden en meer.
  • Zoekwoordplanner. De zoekwoordplanner van Google is een gratis tool binnen Google Ads. Door velen wordt deze tool beschouwd als een betrouwbare tool omdat deze ontwikkeld is door Google. Er kan dus worden aangenomen dat de data erg accuraat is. Handig voor short term zoekwoorden.

Website analyse tools

  • Screaming Frog. Een website analyse tool die gebruikt maakt van crawlbots. Dit is vooral handig omdat Google hier zelf ook gebruik van maakt. Een ideale manier om een uitgebreide scan te maken van een website. Technische SEO kansen kunnen hiermee opgespoord.
  • Deepcrawl. Technische problemen kan je opsporen met Deepcrawl. Een uitgebreide tool die vergelijkbaar is met Screaming Frog, maar niet gebruik maakt van crawlbots.
  • Mobielvriendelijke test. Met deze test van Google kan je achterhalen of jouw website mobielvriendelijk is.
  • Structured data testing tool. een tool van Google voor het testen van gestructureerde data.
  • Web.dev. Een gratis tool van Google om technische problemen op je website te ontdekken.

Website snelheid tools

  • PageSpeed Insights. Een gratis tool van Google voor het testen van jouw website op snelheid. De meestgebruikte tool op het gebied van websitesnelheid. In deze tool worden scores toegekend voor zowel de mobiele als de desktop versie van je website.
  • Webpagetest.org, Een gratis websitesnelheidstest voor jouw website.

Backlink tools

  • Ahrefs. Het alles-in-een pakket van Ahrefs bevat onder andere de optie om backlinks te checken. Hier staat het pakket het meest bekend om. Ontdek de top 10 backlinks met de hoogste waarde en bekijk de ankertekst.
  • Open Site Explorer. Een backlinkchecker van MOZ voor het ontdekken van backlinks. Een gratis tool met een opties van een betaalde versie.
  • Semrush. Semrush biedt in haar alles-in-een pakket ook de mogelijkheid om backlinks van jouw website en die van concurrenten te bekijken. Zo kan je achterhalen waar de waarde van de backlinks bij jezelf en concurrenten vandaan komen.

Conclusie SEO-tools

In totaal hebben wij jou 22 tools gegeven voor het optimaliseren van jouw website. Wij zijn ervan overtuigd dat er opties tussen zitten voor iedereen die stappen wil maken op het gebied van SEO. Onze tip is daarbij wel om altijd twee keer na te denken voordat je een betaalde versie aanschaft. Stel jezelf de vraag of de investering het waard is. Vaak zijn er ook veel video’s van tools om te achterhalen of het abonnement het waard is.