Artikelen in dit thema
Short tail zoekwoorden zijn termen die over het algemeen uit minder dan 3 woorden bestaan en hebben een hoog zoekvolume. Omdat deze zoektermen maar uit enkele woorden bestaan, zijn ze meestal gericht op brede en generieke onderwerpen. Short tail zoekwoorden zijn in tegenstelling tot hun tegenhanger, long tail zoekwoorden, erg concurrerend. Het is hierdoor moeilijker om met deze woorden hoog in de zoekresultaten te komen en de vruchten te plukken van het hoge zoekvolume.
Een voorbeeld van een short tail zoekwoord is “T-shirt”. Op het woord T-shirt zit veel zoekvolume, omdat waarschijnlijk alle kledingwinkels dit woord gebruiken op hun website. Hierdoor is de term T-shirt ook erg concurrerend. Het woord “T-shirt kopen” zou al langer zijn en minder zoekvolume hebben, maar er zal nog steeds veel concurrentie op zitten. “Zwart T-shirt kopen maat L” zou in dit voorbeeld een long tail zoekwoord kunnen zijn waar dan ook nog minder zoekvolume op zit.
Short tail en long tail zoekwoorden zijn in essentie tegenhangers van elkaar. Short tail zoekwoorden zijn zoektermen met een hoog zoekvolume en veel concurrentie, waardoor ze lastig zijn om hoog op te scoren in de zoekresultaten voor SEO. Omdat short tail zoekwoorden vaak gericht zijn op brede onderwerpen zijn deze zoektermen vaak niet gunstig voor de conversies. Long tail zoekwoorden hebben daarentegen weinig zoekvolume en weinig concurrentie, waardoor ze gemakkelijker zijn om hoger te scoren. Hierdoor converteren deze in vergelijking met het zoekvolume vaak meer.
Door de hoge mate van concurrentie en het lage conversieratio vraag je je waarschijnlijk af of het belangrijk is om short tail zoekwoorden mee te nemen tijdens het optimaliseren van je website. Het antwoord: Ja, ze zijn belangrijk! Het is belangrijk te focussen op zowel short tail zoekwoorden als long tail zoekwoorden. Het optimaliseren van je website voor short tail zoekwoorden zorgt voor meer bekendheid van je bedrijf en meer verkeer op je website. Het optimaliseren voor long tail zoekwoorden zorgt dan weer voor meer converterend verkeer voor minder moeite en kosten per klik.
Zoekvolume is een van de belangrijkste factoren voor het bepalen van geschikte zoekwoorden voor je website. Woorden met een hoog zoekvolume zijn dan wel moeilijker om op te ranken in de zoekresultaten, maar wanneer je op deze woorden rankt zal er veel verkeer op je website komen via deze woorden. De pagina’s op je website met veel verkeer zorgen er weer voor dat gelinkte pagina’s ook beter zullen scoren in zoekmachine.
Wanneer je op short tail zoekwoorden zoals ‘auto kopen’, ‘slaapbank’ of ‘marketingbureau’ ranked kan je je voorstellen dat er veel verkeer op je website komt. Dit zorgt ervoor dat je een autoritaire positie in de markt krijgt. De kwaliteit van het verkeer is vaak heel uiteenlopend, want het zijn vaak erg generieke zoektermen. Het zoekvolume van short tail zoekwoorden ligt vaak heel hoog.