Heb je op jouw website ook veel landingspagina’s? Bijvoorbeeld om op zoveel mogelijk zoekwoorden gevonden te worden of omdat je veel acties opzet? Als je druk bezig bent geweest met de marketing en vindbaarheid van jouw website, waarschijnlijk wel. Maar zijn deze pagina’s wel zo optimaal mogelijk ingericht? Zo kun je jezelf afvragen of het voor mensen duidelijk is welk doel de pagina heeft. Hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk bezoekers overgaan tot de actie die nodig is om dit doel te bereiken? In deze blog geven we je tips om volgens 10 psychologische principes jouw landingspagina te optimaliseren.
Om jouw landingspagina’s er zowel aantrekkelijk uit te laten zien, als effectief in te delen, kun je gebruik maken van vier ontwerpprincipes. Dit zijn: insluiting, kleuren, richting aanwijzen en witruimte. Deze principes kunnen focus aanbrengen binnen de pagina, zodat bezoekers minder afgeleid worden door zaken die er niet toe doen.
Door middel van insluiting breng je focus aan op het meest belangrijke onderdeel van de pagina, bijvoorbeeld de CTA (Call To Action). In dit voorbeeld van Amazon zie je dat het blok waar de CTA’s zich in bevinden (“In winkelwagen” en “Nu kopen”) met een grijze rand omlijnd is. Daardoor trekt deze onbewust de aandacht van de bezoekers.
Kleuren hebben onbewust invloed op ons brein. Ze wekken bepaalde gevoelens op als we ze zien. Zo associëren we rood met negativiteit, gevaar en opwinding. Groen associëren we met positiviteit, groei en het milieu. Roze associëren we met jeugdigheid, vrouwelijkheid en warmte. Daarom is het belangrijk welke kleuren je op jouw pagina gebruikt én welke kleuren je de CTA’s meegeeft. Naast bepaalde gevoelens, is het ook van belang om rekening te houden met contrast. Een groene CTA knop op een website die als hoofdkleur groen heeft, zal – ondanks zijn positieve associaties – niet genoeg opvallen. Men zal er dus minder op klikken dan wanneer een contrasterende kleur zoals oranje gekozen zou zijn. Wil je meer weten over de invloed van kleuren op ons brein? Lees dan onze blog “De psychologie achter- en de invloed van kleuren op ons brein”.
Soms hebben bezoekers gewoon een duwtje in de juiste richting nodig. Voor jou als webbouwer, marketeer of ondernemer kan het heel logisch zijn wat de CTA op deze pagina is, maar dit is niet voor iedereen zo duidelijk. Simpelweg het gebruik maken van pijlen die naar jouw CTA wijzen, zoals in het voorbeeld van deze website, kan jouw conversieratio flink verhogen. Uiteraard hoeven dit niet meteen vijf pijlen te zijn…
Door middel van het toevoegen van witruimte, kun je ook meer focus toevoegen. Staat jouw CTA verstopt tussen allerlei andere elementen? Dan kan het zijn dat jouw bezoeker deze over het hoofd ziet. Door ruim voldoende witruimte rondom jouw CTA toe te voegen, wordt men minder snel afgeleid en zal de knop meer opvallen. Dit zie je ook terug in bovenstaande afbeelding. Als je de vijf pijlen weg zou halen, zou de CTA knop nog steeds voldoende opvallen doordat er weinig afleiding rondom de knop te zien is.
Naast het ontwerp van de landingspagina, is ook de inhoud van de pagina van groot belang in de besluitvorming van jouw potentiële klant. Je wilt de klant onbewust beïnvloeden en verleiden, zodat hij overgaat tot het doel dat jij met deze pagina voor ogen hebt. Hiervoor kun je gebruikmaken van de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini: wederkerigheid, consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit en schaarste.
Dit principe houdt in dat mensen zich op een bepaalde manier schuldig voelen tegenover iemand die iets voor hem gedaan heeft of hem iets gegeven heeft. Op jouw landingspagina kun je dit inzetten door iemand iets gratis aan te bieden, bijvoorbeeld een whitepaper, monster, quickscan of kortingscode. In ruil hiervoor zullen mensen sneller geneigd zijn om hun contactgegevens af te geven, welke jij weer kunt gebruiken voor jouw acties. Ook op de lange termijn kan dit effect hebben. Zo komen ze bijvoorbeeld hun kortingscode verzilveren of willen ze gebruikmaken van de diensten waar ze eerder al van hebben mogen “proeven”.
Van nature willen mensen graag consistent zijn. Daardoor zullen zij sneller geneigd zijn om B te zeggen, als zij al A gezegd hebben. Dit kun je op jouw landingspagina’s toepassen door jouw (bestel)proces stapje voor stapje in te richten. Als je bijvoorbeeld veel contactgegevens van iemand nodig hebt, vraag je in de eerste stap alleen om een naam en e-mailadres. Pas in latere stappen komt iemand erachter dat hij eigenlijk veel meer in moet vullen. Maar de eerste stap is dan al gezet en hij zal minder snel geneigd zijn om af te haken.
Veel mensen hechten belang aan bevestiging van buitenaf als zij een besluit willen maken of een aankoop willen doen. Zij baseren hun beslissingen op het gedrag van anderen. Zou jij eerder dat hotel boeken dat maar twee reviews heeft, of kies jij het hotel dat door 180 bezoekers met een 9,6 beoordeeld is en benoemd is als “Favoriet bij gasten”? Maar ook uitspraken als “al 800 anderen gingen u voor” kunnen iemand over de streep trekken om over te gaan tot een aankoop. Plaats daarom reviews, testimonials en andere voorbeelden van sociale bewijskracht op jouw landingspagina.
Eén van de meest bekende verleidingstechnieken online is het principe van schaarste. Je zult de meldingen op websites van reisbureaus en vliegtuigmaatschappijen wel kennen “Nog maar 2 kamers beschikbaar” (zie bovenstaand voorbeeld van Booking.com), “Nog maar 7 stoelen beschikbaar”. In de basis van economie heeft schaarste te maken met vraag en aanbod. Hoe minder er van een bepaald iets is, hoe waardevoller men het acht en hoe meer mensen het willen hebben. Door een gevoel van schaarste te creëren hebben mensen het gevoel dat ze iets zeldzaams op het oog hebben en zullen zij sneller overgaan tot aankoop. Dat mensen denken dat dit de laatste kans is die zij hebben om dit product te kopen, speelt uiteraard ook mee. Het principe van schaarste hangt samen met het toepassen van urgentie. Zo kun je bijvoorbeeld door middel van een timer aangeven hoe lang het nog duurt voordat een actie verloopt.
Sympathie is een overtuigingsstrategie die gebaseerd is op het feit dat je positief staat tegenover mensen die op je lijken, aantrekkelijk zijn of je complimenten geven. Tegen hen zal je sneller geneigd zijn om ‘ja’ te zeggen. Dit kun je op jouw pagina’s inzetten door bijvoorbeeld foto’s van aantrekkelijke mensen te gebruiken. Maar ook door mensen te belonen voor het uitvoeren van bepaalde taken zoals het plaatsen van een review. Een veelgebruikte functie onder dit principe is het “tell a friend” element. Tips van vrienden zijn immers lastiger te weerstaan, dan wanneer een product wordt aangeraden door een vreemde.
Het beïnvloedingsprincipe van autoriteit is onderbouwd door het feit dat mensen meer vertrouwen hebben in mensen die expert zijn in een bepaald onderwerp of hoger staan in hiërarchie. Je kunt dit principe toepassen op jouw landingspagina door bepaalde prijzen, keurmerken en awards (zoals de prijs voor beste webwinkel o.i.d.) te laten zien. Men zal namelijk sneller geneigd zijn om te bestellen bij een erkende webshop.
Heb jij hulp nodig bij het optimaliseren of opzetten van jouw landingspagina’s? Wij denken graag met je mee hoe je jouw website volgens deze 10 principes kunt verbeteren.