Linkbuilding is het verkrijgen van kwalitatieve links van externe websites die verwijzen naar jouw website. Deze links worden ook wel backlinks genoemd. Dit kan op organische (natuurlijke) wijze gebeuren, bijvoorbeeld doordat een nieuwswebsite over jou schrijft en in dat artikel naar jouw website verwijst. Maar vaak gaat het bij linkbuilding om het actief vergaren van backlinks naar jouw website om jouw online vindbaarheid te verbeteren.
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van jouw SEO (Search Engine Optimization) strategie. Doordat er een linkje van een andere website naar jouw site verwijst, stroomt er een stukje van hun online autoriteit (ook wel “linkjuice” genoemd) naar jouw website toe. Als er veel relevante websites naar jouw website verwijzen, krijgt een zoekmachine zoals Google het idee dat jij een autoriteit bent rondom het onderwerp waar jouw site over gaat. Deze waardering van Google, ook wel online autoriteit genoemd, zorgt voor hogere posities op bepaalde zoekwoorden. Dit zorgt weer voor meer verkeer naar jouw website vanuit Google. En meer verkeer leidt waarschijnlijk weer tot meer conversies en dus meer omzet! SEO linkbuilding is dus een belangrijk hulpmiddel om de posities van jouw zoekwoorden in zoekmachines te verbeteren. Dit gebeurt met name als de pagina’s technisch al goed in elkaar zitten en goede content bevatten.
Een backlink is een link op een andere website die naar jouw website verwijst, ook wel een externe link genoemd. Niet te verwarren met interne links, dit zijn links binnen jouw eigen website die naar andere pagina’s binnen diezelfde website verwijzen. Zoekmachines gebruiken links om nieuwe webpagina’s te ontdekken en om te bepalen hoe hoog een pagina zou moeten ranken. Je kunt elke backlink eigenlijk zien als een “stem” van een ander. Hoe meer “stemmen” jouw website heeft gekregen, hoe hoger het vertrouwen in jouw site is en hoe hoger jouw online autoriteit dus is. Als veel websites die zelf een hoge online autoriteit hebben naar jouw website verwijzen, dan vindt Google jou belangrijker en zul je dus hoger scoren in de zoekresultaten. Alle backlinks van jouw website samen vormen jouw linkprofiel. Met linkbuilding verbeter je dit linkprofiel.
Als je actief aan de slag gaat met het vergaren van backlinks, is het belangrijk om te weten aan welke eisen een link moet voldoen om relevant te zijn voor jouw SEO linkbuilding. Anders heb je veel tijd, geld en moeite gestopt in het verkrijgen van links die uiteindelijk geen positieve invloed op jouw linkprofiel hebben. We benoemen de meest belangrijke factoren waar een backlink wel en juist niet aan moet voldoen om interessant te zijn.
Een goede backlink komt van een site die relevant is voor jouw website en dus bijvoorbeeld over hetzelfde onderwerp gaat. Een link van een paardenwebsite is minder relevant voor een marketingbureau dan een link van bijvoorbeeld Emerce en Google begrijpt dit ook. Zo’n externe link heeft de meeste waarde als de verwijzende website een hoge online autoriteit heeft. Deze online autoriteit drukken wij vaak uit in de Trust Flow en Citation Flow. Dit zijn waardes die door Majestic SEO toegekend worden en in onze branche vaak gebruikt worden als maatstaf. De Trust Flow geeft de betrouwbaarheid van de website aan, de Citation Flow geeft een waarde aan de hoeveelheid links die een website heeft. Als je de Trust Flow deelt door de Citation Flow (TF/CF), komt hier een getal uit. Is dit getal hoger dan 1, dan vinden wij dit een hele goede website om actief linkbuilding mee te doen. Alle sites met een waarde tussen de 0,5 en 1 vinden wij ook nog de moeite waard om een link van te verkrijgen.
Daarnaast is het belangrijk dat het om een kwalitatief hoogstaande pagina gaat. Dus geen spamwebsites, geen startpagina’s die gemaakt zijn om linkjes naar andere sites te plaatsen (vaak een hoge Citation Flow maar een lage Trust Flow), geen websites die zelf weinig tot geen websiteverkeer genereren en geen verouderde websites die niet up-to-date gehouden worden. Je kunt overigens best backlinks van een klein aantal startpagina’s vergaren, maar zorg ervoor dat het een heel klein deel van jouw totale linkprofiel beslaat. Andere links die je niet wilt hebben, zijn links die ontstaan zijn door linkruil. Bijvoorbeeld: website A verwijst naar website B en website B verwijst naar website A. Wat wel weer zou mogen is dat website A verwijst naar website B, website B naar website C en website C naar website A. In de praktijk zal dit echter weinig voorkomen. Daarnaast zit je niet te wachten op automatisch aangemaakte links en links van websites met een hele lage online autoriteit.
Een andere factor die jouw backlink een hogere waarde meegeeft, is de anchor text (ankertekst). Dit is de tekst waar een interne of externe link uit bestaat, het woord of de woordgroep in de tekst waar de link achter geplakt is dus. Het is belangrijk dat het grootste deel van de ankerteksten jouw merknaam bevat (in ons geval: MarketingKarwei), houd hier zo’n 70% voor aan. In zo’n 20% van de anchor teksten zouden wij aanraden om exacte zoekwoorden te gebruiken (in ons geval bijvoorbeeld: Marketingbureau Nijmegen). De overige 10% van de ankerteksten zouden wij voornamelijk besteden aan LSI zoektermen (Latent Semantic Indexing), oftewel woorden die verwant zijn aan het onderwerp. Denk hierbij aan termen als “Wat doet een online marketingbureau?”. Uiteraard zullen er ook altijd links zijn waarin de anchor tekst random is, zoals “klik hier” of “lees meer”. Dit zal voornamelijk voorkomen bij de backlinks die je organisch hebt verkregen en zal niet de voorkeur hebben als je zelf actief bezig bent met een SEO linkbuilding strategie. Het voornaamste is om afwisseling te bieden in de anchor teksten, zodat het niet overkomt als spam.
Je wilt graag backlinks die verwijzen naar de homepage, maar het is ook belangrijk om een percentage van de links te laten gaan naar andere pagina’s. Denk hierbij aan hoofd- of subcategoriepagina’s, landingspagina’s, blogs en andere webpagina’s waarbij je op een bepaalde zoekterm probeert te scoren. Linkbuilding kan een goede methode zijn om dit soort overige pagina’s die zelf nog niet hoog scoren – mogelijk door hoge concurrentie – een boost te geven in de zoekresultaten.
Naast het verschil tussen een interne link (binnen jouw eigen website) en een externe link (van een andere website naar jouw website toe of andersom), onderscheiden we ook diverse soorten links met elk hun eigen eigenschappen. Een DoFollow link is de standaard variant van een link. Deze verwijst naar een andere website en geeft hierbij “link juice”, oftewel online autoriteit, af. Daardoor heeft deze link rechtstreeks impact op je zoekpositie. Voor linkbuilding is dit de geprefereerde variant. Een NoFollow link ziet er voor een bezoeker precies hetzelfde uit, maar in de code van de website is een klein stukje code toegevoegd aan de link: rel=”nofollow”. Daarmee geef je aan zoekmachines door dat de link niet gevolgd mag worden en dat er dus geen online autoriteit doorgegeven moet worden. Het wordt onder andere gebruikt om spam tegen te gaan (op bijvoorbeeld blogs en fora), maar ook links van social media zijn NoFollow links.
NoFollow links zijn niet helemaal nutteloos, want ze kunnen nog steeds verkeer naar jouw website sturen en naamsbekendheid creëren. Voor een actieve linkbuilding strategie wil je dit type link echter niet gebruiken. Controleer dus ook altijd als je een linkje van een andere website verkregen hebt, of deze geen NoFollow tag meegekregen heeft! Andere, minder voorkomende, vormen van links zijn sponsored links (rel=”sponsored”) en User Generated Content (rel=”ugc”). Sponsored links geven aan dat de link geplaatst is als advertentie of promotie. UGC-links komen vooral voor op websites waar bezoekers content kunnen plaatsen, zoals blogs of fora. Deze twee vormen zijn relatief nieuw en zul je in de praktijk nog maar weinig tegenkomen.
Er zijn veel verschillende linkbuilding technieken om kwalitatieve links te verkrijgen. Bij voorkeur bestaat jouw linkprofiel uit backlinks die door meerdere van deze technieken verkregen zijn, om een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel te creëren. Het lijkt dan alsof de links natuurlijk ontstaan zijn. Bij een aantal van de hieronder genoemde technieken zijn de backlinks daadwerkelijk op natuurlijke wijze ontstaan, bij de rest gaat het om links waar moeite voor is gedaan of zelfs voor is betaald. Belangrijk aan deze technieken is dat het niet gaat om een eenmalige klus, maar dat je regelmatig bezig blijft met het vergaren van nieuwe backlinks naar jouw website. Kies voor geleidelijke, consistente groei.
Persberichten kunnen zowel gratis als betaalde backlinks bevatten. Ze zijn een belangrijke vorm van linkbuilding, omdat deze nieuwssites vaak een hoge autoriteit hebben. Deze vorm van links vergaren wordt ook wel PR linkbuilding of Digital PR genoemd. Naast een waardevolle “linkjuice” zorgt een persbericht ook voor extra aandacht en naamsbekendheid voor jouw bedrijf. Mogelijk neemt niet alleen je online autoriteit toe, maar ook je naamsbekendheid en je websiteverkeer vanuit dat artikel. Het is belangrijk om hiervoor nieuwswaardige content te maken en deze te delen met websites naar jouw keuze. Je merkt vanzelf of ze bereid zijn het persbericht gratis te plaatsen of niet.
Bij gastbloggen schrijf je een artikel voor andermans website in ruil voor een verwijzing in die blog naar jouw eigen website. Deze vorm van linkbuilding komt veel voor, omdat beide partijen er wat aan hebben. De eigenaar van de website krijgt kant-en-klare geschreven content voor zijn/haar website aangeleverd en jij krijgt er een backlink voor terug. Dit werkt vooral goed als je goede inhoudelijke artikelen kunt schrijven en je een expert in je vakgebied bent. Let er wel op dat het gaat om blogsites die qua inhoud en onderwerpen relevant zijn voor jouw website.
Outreach betekent letterlijk “bereik”. Hierbij benader je actief websites die mogelijk interesse hebben in het linken naar jouw content. Stel dat je bijvoorbeeld een artikel hebt geschreven over verschillende manieren om te besparen op je benzineverbruik, dan kun je aan websites die over auto’s gaan vragen of ze willen linken naar jouw artikel. Vaak willen deze websites dat je voor zo’n link betaalt. Je kunt voor het doen van outreach gebruik maken van tools om tijd te besparen, zoals Pitchbox en Buzzstream. Deze automatiseren het zendproces.
Bij broken linkbuilding ga je eigenlijk achter kapotte links aan om deze te laten vervangen door een werkende link naar jouw eigen website. De meeste grote websites zullen altijd wel een paar kapotte links op hun website hebben, die je met jouw SEO tool gemakkelijk op kunt sporen. Als in een artikel op die website gelinkt wordt naar zo’n kapotte link van bijvoorbeeld een artikel dat niet meer bestaat, kun je de website eigenaar vragen om in plaats daarvan naar jouw artikel te linken. Daarvoor is het natuurlijk wel belangrijk dat je een relevante pagina op jouw eigen site hebt om naar te linken. De website eigenaar is dan blij dat hij een kapotte link op zijn website minder heeft, en jij hebt een waardevolle link teruggekregen.
Als je een goede infographic maakt om op een duidelijke manier een ingewikkeld onderwerp visueel uit te leggen, zullen andere websites jouw infographic graag willen gebruiken. Als je ziet dat mensen jouw infographic gebruiken, vraag dan of ze jou als bron vermelden door middel van een linkje naar je website.
Sponsor je met jouw bedrijf bijvoorbeeld de lokale voetbalvereniging? Laat websites van dit soort clubs, evenementen en dergelijken een link op hun website plaatsen naar jouw website. Bijvoorbeeld achter het logo. Dit heeft naast toegevoegde waarde voor je online autoriteit ook een positieve invloed op je naamsbekendheid en lokale vindbaarheid.
Wordt jouw bedrijf wel in online artikelen genoemd maar wordt er in deze artikelen niet naar jouw website verwezen met een linkje? Een gouden kans voor jou om een backlink te verkrijgen! Gebruik Google Alerts om nieuwe meldingen te krijgen van vermeldingen van jouw websitenaam, of zoek in de zoekmachines naar jouw merknaam of met de zoekfunctie “intext:jouwmerknaam” naar bestaande vermeldingen van jouw bedrijfsnaam.
Werk je in een markt waar veel vakjargon gebruikt wordt? Dan kan het van toegevoegde waarde zijn om deze nichebegrippen goed en begrijpelijk uit te leggen. Als jij dit soort begrippen op jouw website duidelijk uitgelegd hebt, zullen andere websites naar jouw artikel linken als bronvermelding.
Met de skyscraper linkbuilding techniek zoek je een relevante pagina die veel backlinks en een hoge positie in Google heeft. Vervolgens maak je een pagina die hier heel veel op lijkt, maar je maakt hem beter. Je vraagt vervolgens de websites die nu naar dat artikel verwijzen of ze naar jouw betere pagina willen verwijzen.
Er zijn natuurlijk nog veel meer technieken om met jouw linkbuilding strategie aan de slag te gaan. Zo kun je links van influencers kopen, kun je een product laten testen waarvoor zij in ruil een link naar jouw website plaatsen, kun je links ruilen, verloren links terug proberen te halen en backlinks op startpagina’s vergaren.
Er zijn verschillende backlink checkers in de markt die gebruikt kunnen worden om backlinks te checken en tools die de online autoriteit van een pagina uitzoeken. Bekende backlink checkers in de markt zijn Majestic SEO, Moz, Ahrefs en SE Ranking. Zelfs in Google Search Console zul je een aantal backlinks terugvinden. Er zijn nog veel meer vergelijkbare SEO tools in de markt waarmee onderzocht kan worden welke backlinks een website allemaal heeft. Het formaat van de database zal per tool verschillen. Met Majestic SEO kan ook de Trust Flow en Citation Flow uitgezocht worden, wat de online autoriteit weergeeft. Moz heeft hier een vergelijkbare metric voor, die ze de domein autoriteit genoemd hebben (van 0 tot 100).
Er zijn verschillende aspecten om rekening mee te houden bij het kostenplaatje voor linkbuilding. In het creëren van kwalitatieve, relevante content gaat natuurlijk tijd zitten. En tijd kost geld. Hetzelfde geldt voor het doen van outreach, hier kan ook veel tijd in gaan zitten. Voor het “laaghangende fruit” zoals het claimen van links en de gesponsorde content is minder tijd nodig. Hoeveel je voor een backlink moet betalen, hangt sterk af van de website en van diens online autoriteit. Sommige backlinks kun je al voor €50 krijgen, voor anderen betaal je gemakkelijk €250 tot €500 of zelfs meer. Bedenk voor jezelf hoeveel geld een link je waard is en kijk hierbij ook naar de online autoriteit van de desbetreffende partij. Voor een website met een hoge Trust Flow, kun je best wat meer geld betalen dan voor een website die een minder goede Trust Flow heeft. Natuurlijk kun je ook je linkbuilding uitbesteden. Dit scheelt tijd, maar hier zitten uiteraard ook kosten aan verbonden.
Linkbuilding uitbesteden kan een erg slimme keuze zijn als je zelf geen ervaring hebt met linkbuilding of als je niet voldoende tijd hebt om ermee aan de slag te gaan. Er komen veel aspecten kijken bij het succesvol vergaren van externe links naar jouw website en het laten stijgen van jouw online autoriteit en vindbaarheid. Wij kunnen het ons goed voorstellen dat je er tegenop kijkt om het zelf te moeten uitvoeren of dat je bang bent om je vindbaarheid te verslechteren in plaats van verbeteren. In een steeds meer concurrerende online markt is linkbuilding echter relevanter dan ooit. Het is net dat stapje extra waarmee je voorsprong op jouw concurrenten kunt pakken.
Wil je jouw linkbuilding uitbesteden? Dan ben je bij MarketingKarwei aan het juiste adres! Wij zullen eerst aan de slag gaan met de content die nu al op jouw website staat en het verbeteren van de interne linkstructuur van jouw website. Als jouw website goed is ingericht voor gratis vindbaarheid, zowel aan de voorkant als aan de achterkant, zullen we op zoek gaan naar geschikte websites voor de linkbuilding. Hierbij bekijken we welke tactieken het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf en in jouw branche het meeste effect zullen hebben. Nu starten met het innemen van die topposities in Google en het verbeteren van het linkprofiel van jouw website? Neem dan contact met ons op!