Tegenwoordig volgen de trends en ontwikkelingen met betrekking tot online vindbaarheid zich snel op. Zo is er in 2021 nog nooit zo veel gebruikt gemaakt van Google en veranderd Google regelmatig zijn algoritme. Een belangrijk aspect binnen dit algoritme zijn de LSI keywords van je website. Waar wil je op gevonden worden?
Een handige term om te onthouden zijn LSI Keywords (Latent Semantic Indexing). Dit zijn semantische zoekwoorden die je kunt verwerven in je content. Dit wil zeggen dat je specifieke woorden in de tekst gebruikt die een sterk verband hebben met je hoofdzoekwoord. Hieronder een voorbeeld ter verduidelijking:
Deze LSI Keywords kan je zelf bedenken en/of heeft Google automatisch voor je aanbevolen, omdat het algoritme weet dat soortgelijke zoekopdrachten verband hebben met je zoekopdracht. Hierdoor wordt het snel duidelijk welke LSI keywords er aan je zoekwoord gekoppeld zijn door Google. Het houdt dus verband met je hoofdonderwerp, waardoor je structuur van je content duidelijk wordt.
Nu je weet wat LSI keywords zijn, is het belangrijk te weten of ze ook van toegevoegde waarde zijn. Hierover zijn verschillende opvattingen, omdat Google LSI keywords niet als ranking factor gebruikt. Het is geen vereiste om gevonden te worden op Google.
Omdat LSI keywords geen ranking factor zijn binnen Google, is de vraag terecht of je ze wel moet gebruiken. Het gebruik van LSI keywords kan van invloed zijn op je positie binnen Google.
SearchEngineJournal is een onafhankelijke bron met veel autoriteit over online marketing en heeft de voordelen en nadelen van LSI keywords op een rij gezet.
Helaas is het antwoord op de vraag of je LSI keywords moet gaan gebruiken dus niet duidelijk.
Ondanks dat deze vraag voor elke branche specifiek is, zijn er wel degelijk mogelijkheden om snel en effectief de LSI Keywords te bepalen.
Er zijn verschillende gratis zoekwoordentools die je kunnen helpen bij het bepalen van semantische zoekwoorden. Zo zijn er twee veel gebruikt; Ubersuggest en SERanking. Ubersuggest helpt je bij je zoekwoorden onderzoek. De eerste drie zoekopdrachten zijn gratis en geven je veel informatie over je hoofdzoekwoord. Verder geeft het veel relevante zoekwoorden naast jouw hoofdzoekwoord, die verband houden met de zoekopdracht. Deze tool ziet er als volgt uit:
Naast Ubersuggest is er nog het populaire SERanking. Dit werkt soortgelijk aan Ubersuggest, maar SERanking is onbeperkt in zoekopdrachten. Wel zijn de resultaten van de gratis periode beperkt. Door een premium account te gebruiken is er veel meer informatie beschikbaar, waaronder gerelateerde zoekwoorden. Deze tool ziet er als volgt uit:
Dankzij deze tools heb je snel inzichtelijk welke zoekwoorden gebruikt kunnen worden. Deze stap kan cruciaal zijn als het gaat om jouw content. Zo kunnen we je ook uitleggen hoe je een goed zoekwoordenonderzoek doet.
Bij MarketingKarwei hebben we veel ervaring met SEO. We helpen je graag bij jouw marketingactiviteiten. Neem vrijblijvend contact op of kom langs bij ons kantoor in Nijmegen!