MEER GRIP OP VERKOOPKANSEN VOOR GROOTHANDELS, ZONDER DAT DAT VEEL TIJD KOST.

2 min
3-12-2020
Jessie

Inzicht in het salesproces en alle verkoopkansen zijn van groot belang voor ieder bedrijf. Je wilt natuurlijk dat de klantaandacht goed verdeeld wordt en dat alle relevante informatie rondom sales beschikbaar is. Op die manier mis je geen belangrijke verkoopkansen. Wij merken dat dit soms lastig kan zijn voor bedrijven. Vertegenwoordigers die veel buiten de deur werken hebben vaak de wens om zo min mogelijk te registreren. Zij willen zich niet bezig houden met administratieve taken. En als vertegenwoordigers zich hier mee bezig houden, moet het vaak zo min mogelijk tijd kosten. Hoe zorg je er dan toch voor dat je grip blijft houden op verkoopkansen? En dat de salesprocessen inzichtelijk blijven voor iedereen? MarketingKarwei heeft een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

Tip 1: Verwerk verkoopkansen in een CRM systeem 

CRM staat voor Customer Relationship Management (CRM). Dit is de Engelstalige benaming voor klantrelatiebeheer. Het doel van een CRM systeem is om de opbrengsten en de winstgevendheid te verhogen, de kosten te verlagen en de klantentrouw te verbeteren. Een CRM systeem is onmisbaar als meerdere medewerkers binnen het bedrijf een klantrelatie opbouwen. Wanneer medewerkers binnen jouw bedrijf de informatie die nodig is voor een CRM systeem niet aanleveren, is de kans groot dat er onvoldoende zicht is op het salesproces. Hierdoor is de kans groot dat belangrijke verkoopkansen over het hoofd gezien worden. Op deze manier loop je uiteindelijk omzet voor jouw bedrijf mis.

Tip 2: Zorg dat medewerkers inzien hoe belangrijk het is om klantinformatie bij te houden  

Vertegenwoordigers die minder registreren en administratieve taken onvoldoende uitvoeren, missen uiteindelijk belangrijke informatie. Vertegenwoordigers die dit wel strikt bijhouden weten precies wat zij nog moeten doen en wanneer, welke klanten bezocht zijn en welke klanten nog bezocht moeten worden. Ook hebben zij altijd alle informatie om goed voorbereid een gesprek in te gaan. Je hebt hierdoor méér grip op verkoopkansen. Hoe kunnen vertegenwoordigers dit doen? Je raadt het al: opnieuw adviseert MarketingKarwei een CRM systeem waar jij al jouw vertegenwoordigers informatie in laat vullen. Wij raden je aan om eens te kijken bij Blisss. Hun filosofie spreekt boekdelen: zoveel mogelijk resultaat en zo min mogelijk administratieve taken.

Tip 3: Een goede samenwerking tussen marketing en sales leidt tot meer grip op verkoopkansen 

We horen je denken: een goede samenwerking tussen marketing en sales? Hoe zorgt dat voor meer grip op verkoopkansen? En hoe kan dit tijd besparen? We schreven er al eerder een blog over, maar een goede samenwerking tussen marketing en sales leidt tot meer gekwalificeerde leads. Leads waarvan de marketingafdeling al heeft kunnen bewijzen dat deze geïnteresseerd zijn in de producten die jij aanbiedt en dat zij passen binnen de doelgroep van jouw bedrijf. Door de gekwalificeerde leads worden vertegenwoordigers effectiever in het sluiten van deals en je krijgt meer grip op verkoopkansen.

Heb je nog vragen? Of wil je weten wat MarketingKarwei voor jou kan doen om meer grip te krijgen op verkoopkansen? Wij denken graag met je mee. Je kunt hieronder contact met ons opnemen: