Naast Facebook en LinkedIn is Instagram ook vaak onderdeel van de social media strategie van een bedrijf. En dat snappen wij maar al te goed. In onderstaande blog geven wij tips hoe je hier als bedrijf meer succes uit kan halen. Heb je nog geen Instagram account voor jouw onderneming? Lees dan eerst onze blog: 4 redenen om te beginnen aan Instagram marketing. Hierin leggen we stap voor stap uit hoe je een bedrijfspagina aanmaakt.
We beginnen eerst met een aantal feiten.
Nadat we enkele feiten hebben opgesomd, bekijken we nu de tips om meer te halen uit Instagram.
1. Laat jouw persoonlijkheid zien
Het is belangrijk dat je op social media laat zien wie je bent en wie jouw bedrijf is. Het bedrijfslevens en privé zijn veel met elkaar verweven en dat mag je laten zien. Op deze manier is het plaatsen van berichten ook geen ‘moetje’ meer. Informeel zijn is op een platform als Instagram juist goed.
2. Ben consistent aanwezig
Ben jij van mening dat het zo nu en dan een bericht plaatsen op Instagram meer dan genoeg is? Ben je bang dat als je vaker een bericht plaatst dat het vervelend gaat worden voor je volgers? Wij zijn van mening dat wanneer je consistent aanwezig bent, de mensen je écht gaan volgen. Dat ze wachten op een nieuw bericht van je. Het beste is om een afwisseling te maken tussen het posten van berichten en het plaatsen van een Instagram storie.
3. Maak gebruik van Instagram stories
Instagram stories zijn berichten die 24 uur op je kanaal blijven staan. Ze staan boven je tijdlijn in de vorm van bolletjes. Je kunt er video’s of een rits foto’s op zetten. Daarnaast kun je de foto’s versieren met filters en stickers en je kunt mensen taggen. De lengte van een story is 15 seconde, maar je kan zelf bepalen hoeveel je er achter elkaar plaatst. Dit alles maakt dat het laagdrempeliger is dan het plaatsen van een foto op je tijdlijn. Doordat je als bedrijf en verhaal vertelt blijven mensen kijken, dit wordt ook wel bingewatchen genoemd. Tot slot kun je de Instagram stories ook plaatsen op Facebook, waardoor je als bedrijf nog beter zichtbaar bent.
4. Plan berichten in
Wij snappen dat je niet al te lang met social media bezig wilt, of simpelweg kunt zijn. Daar is een oplossing voor, namelijk het inplannen van berichten. Er zijn verschillende programma’s waarmee je berichten kunt inplannen voor Instagram. Denk hierbij onder andere aan Hootsuite, Onlypult of Later. Hierbij kun je kiezen om een herinnering te krijgen om de berichten online te plaatsen of ze automatisch te laten plaatsen door het programma. Op deze manier ben je een half uur bezig met social media én ben je toch consistent aanwezig.
5. Maak gebruik van de juiste foto’s
Bewezen is dat een foto met een gezicht erop het 40% beter doet dan wanneer er geen gezicht op staat. Dit heeft veel te maken met de persoonlijke touch die we bij punt 1 hebben besproken. In de trends voor 2019 zien we dat minimalisme en het ergens voor staan ook heel belangrijk zijn. Dit kun je bijvoorbeeld terug laten komen door minimalistische foto’s te gebruiken of door een goed doel te steunen en dit toonbaar te maken op Instagram. Kortom het zijn trends die je goed in de foto’s kan verwerken.
6. Highlights
Zojuist hebben we het al eventjes over Instagram stories gehad. Highlights zijn hier een vervolg op. Je stories kun je namelijk vastpinnen op je eigen profiel onder een noemer. Je vraagt je misschien af wanneer je dit zou kunnen inzetten voor jouw bedrijf? Als je met je bedrijf bijvoorbeeld een evenement hebt georganiseerd, dan kan je een highlight aanmaken van dit evenement. Alle stories die over het evenement gaan kun je daarin plaatsen. Op deze manier kunnen je volgers langer dan 24 uur een indruk krijgen van het evenement.
Ben jij overtuigd en wil je meer met Instagram doen om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij je doelgroep? Dan helpt MarketingKarwei je graag. We bedenken samen een strategie voor Instagram en maken interessante content.