mobiel vriendelijke website

EEN MOBIELVRIENDELIJKE WEBSITE IS LEIDEND: HOE JIJ HIERDOOR EEN VOORSPRONG KUNT NEMEN OP CONCURRENTEN.

4 min
16-6-2021
Marlon

Er is geen ontkomen meer aan: de smartphone heeft een belangrijke rol in onze dagelijkse samenleving. We staan er mee op en gaan er mee slapen. We zien het gebruik van mobiels ook stijgen bij online aankopen. Waar voorheen vooral een desktop website werd gebruikt, worden nu steeds meer aankopen gedaan via mobiel. De cijfers liegen er niet om.

Doordat een mobiele telefoon cruciaal is bij het doen van een online aankoop, is het van belang dat ook de mobiele versie van jouw website goed scoort. Dat niet alleen, het is ook van groot belang bij de vindbaarheid van jouw website. Hoe dat precies werkt? We lichten het hieronder verder toe.

Mobile first indexering

Het marktaandeel van Google in Nederland voor de smartphone is 98,34%. Yahoo! En Bing hebben hier maar een klein marktaandeel in, namelijk: 0,40% en 0,26%. Hier lijkt voorlopig ook geen verandering in te komen. Google is hierdoor eigenlijk alles bepalend. Google geeft aan dat zij een website op twee manieren indexeert, namelijk via desktop en mobiel. Sinds dit jaar kiest Google er echter voor om alleen een mobiele website te indexeren. Hier komt de term ‘Mobile first index’ vandaan. Dit komt doordat:

  • Er steeds meer mobiele zoekopdrachten zijn (in plaats van via desktop);
  • Mobile een cruciale rol speelt in consumentengedrag;
  • Google de ‘schuld’ krijgt van slechte mobiele websites.

Wanneer je een ‘mobiel vriendelijke website’ hebt, krijgt deze dus voorrang op andere websites. Hoe je ervoor zorgt dat jou website ook op mobiel goed scoort? Hieronder geven we vier tips.

4 tips voor een mobiel vriendelijke website:

Tip 1: website snelheid (zowel mobiel als desktop)

Een van de belangrijkste Google Ranking factoren (zowel voor desktop als mobiel) is de snelheid en de laadtijd van je website. Juist voor mobiele gebruikers is de website snelheid zeer belangrijk. Dit komt omdat mobiele gebruikers wachten als langer ervaren dan desktop website gebruikers. Benieuwd wat de snelheid van jouw website op mobiel en desktop is? Wij zoeken dit voor jou uit én geven advies hoe deze verbetert kan worden.

Tip 2: Responsive Design

Laat je binnenkort een nieuwe website bouwen? Zorg dan dat de website over een responsive webdesign beschikt. Een responsive webdesign is een vorm van ontwerpen en bouwen van websites waarbij rekening wordt gehouden met verschillende soorten apparaten. Denk hierbij aan tablets, smartphones en computers. Bij een goed doordacht ontwerp zullen mobiele bezoekers langer op de website blijven en sneller overgaan tot actie.

Tip 3: Mobile Friendly

Eerder gaven we al aan dat Google een mobiel vriendelijke website voorrang geeft. Heb je een bestaande website en wil je kijken of deze mobiel vriendelijk is? Bekijk dat dan eenvoudig via de mobielvriendelijke test van Google. Scoort jouw website nog onvoldoende? Dan voldoet jouw website waarschijnlijk nog niet aan de criteria die belangrijk zijn voor een mobiel vriendelijke website. Deze criteria kijken bijvoorbeeld of jij software gebruikt die niet gebruikelijk is op mobiele apparaten, zoals Flash. Ook moet je zorgen voor voldoende witruimte tussen alle links, zodat gebruikers eenvoudig de links kunnen aantikken. Google kijkt ook of de inhoud past bij het formaat van het scherm. En of dat de tekst leesbaar is zonder te hoeven inzoomen.

Tip 4: Design en Content

Een mobiel scherm is natuurlijk kleiner dan dat van een desktop. Houdt daarom rekening met de zinsopbouw en de weergaven hiervan. Gebruik korte, duidelijke zinnen en zorg voor genoeg witregels. Hierdoor verbeter je de gebruiksvriendelijkheid op mobiel. De gebruiksvriendelijkheid van je mobiele website kan je versterken en verbeteren door het design. Zorg dat het lettertype en de achtergrondkleuren één geheel vormen. Probeer daarnaast een eigen stijl te creëren die (terugkerende) bezoekers herkennen.

Alleen het gebruik of optimaliseren van een desktop website voldoet dus niet meer. Het is daarom tijd om de desktop variant lost te laten. Kun je als ondernemer hulp gebruiken bij het mobiel vriendelijk maken van jouw website? Of bij een responsive design? Neem dan contact met ons op. MarketingKarwei denkt graag met je mee.