Waar groothandels vroeger vooral afhankelijk waren van in-store verkoop, begint het aandeel e-commerce in de B2B sector steeds meer te groeien. De markt bestaat hierdoor vaker uit verkoop die uit verschillende bronnen komt. Winkels worden zowel binnengewandeld op locatie als online en een webshop is onmisbaar. Tegenwoordig is een multichannel strategie op zichzelf dan ook niet meer toereikend. Waar multichannel meerdere (verkoop)kanalen inzet, gaat omnichannel een stap verder: die zorgt ervoor dat deze verschillende kanalen ook goed op elkaar afgestemd zijn en een complete ervaring aan de klant bieden.
Omnichannel strategieën worden al jaren toegepast in de B2C markt, een markt waar het aandeel e-commerce verkopen ook een stuk hoger ligt dan in de B2B markt. De B2B en B2C markt verschillen dan ook van elkaar: in de B2B markt is er vaak sprake van langdurige relaties waar geregeld aan- en verkopen plaatsvinden. De B2C markt heeft een veel kortstondigere relatie: verkopen worden vaak gedaan aan personen die maar een enkel contactmoment hebben met het verkooppunt.
Wel gaan B2B klanten steeds meer op B2C klanten lijken. Zo zoeken zakelijke klanten steeds vaker naar eenvoudigere en betere koopervaringen. Door de massale webwinkel opkomst en de gebruiksvriendelijkheid van B2C kanalen, verwachten ook B2B klanten zo’n klantervaring. Denk hierbij aan content, uitstraling en beleving die op ieder kanaal overeenkomen, maar ook de mooie kortingen en snelle levering die B2C klanten wordt beloofd. Want als jouw buurman zijn bestelling de volgende dag ontvangt, dan wil je dat als bedrijf natuurlijk ook!
Het centraal stellen van jouw klant is dan ook cruciaal in een omnichannel strategie. Gebruikt jouw klant Google om zich te oriënteren, of speelt social media een grotere rol? Geef je online genoeg informatie en specificaties over een product als een klant niet naar jouw fysieke winkel komt? Het is belangrijk om de klantreis en de klantervaring mee te nemen in jouw strategie. Neem bijvoorbeeld de data die je al hebt mee in dit proces! Zie je dat jouw klanten je website vooral via mobiel bezoeken? Dan weet je dat je webshop hierop kan inspelen, en je bijvoorbeeld adverteert op social media. Door je bestaande data te analyseren en de klantreis mee te nemen, weet je precies hoe je het beste jouw ideale klant in een omnichannel strategie kunt benaderen.
Een succesvolle omnichannel strategie vraagt dus veel energie. Niet alleen van jouw bedrijf, maar ook van je leveranciers, logistiek en klantenservice. Het samenspel tussen alle factoren leidt er namelijk toe dat jij straks een tevreden klant hebt, die alle nodige informatie in bezit heeft en jouw kwaliteitsproducten op tijd ontvangt. Heb je hier hulp bij nodig? Bij MarketingKarwei specialiseren we ons in groothandel marketing!