Welke trends zijn er nu? En hoe ga je hier als groothandel mee om?
1. Opkomst van Big Data
De optimalisatie van processen in groothandels heeft bijgedragen aan meer waardevolle informatie (data). Deze data is waardevol als je er op de juiste manier gebruik van maakt. Business intelligence zorgt er voor dat je meer inzichten krijgt in, in- en uitgaande data die er al jarenlang zijn en waar je jouw beleid op toe kunt passen. Denk aan: budgettering, benchmarketing en besluitvorming. Ook samenwerken en delen van de data met mede spelers in jouw keten zorgen voor meer voordelen (ketenintegratie). Wanneer je jouw data analyseert en rapporteert, zal snel duidelijk worden wat er wel en niet goed gaat binnen de processen. Door de inzet van een omnichannel-strategie zal je sneller en gemakkelijker jouw data kunnen verzamelen en analyseren, en kunnen er gerichte beslissingen genomen worden. Deze besluitvormingen kun je beter niet doen op basis van intuïtie.
2. Online verkoop
Doordat de klant 24 uur per dag en 7 dagen per week online toegang heeft en producenten hierop inspelen door zich online te manifesteren; kunnen klanten direct, snel, veilig en gemakkelijk producten kopen. De verwachtingen liggen bij zowel de consument als in het zakelijke verkeer hoger. Levertijden worden steeds korter en korter. Door de komst van e-commerce vervagen landgrenzen en maakt dit voor gebruikers interessant om producten goedkoper te krijgen. Bij deze trend is het van belang dat je als groothandel zorgt dat je online processen op en top verlopen door het automatiseren van je verkopen in de vorm van een webshop.
3. Backoffice optimalisatie
Processen goed laten verlopen in je magazijn is niet alleen ter ondersteuning van je (online) verkopen, maar het bespaart ook kosten. Zo heb je als groothandel niet alleen méér speling in de marges die op dit moment onder druk staan, maar komt er ook méér geld vrij voor andere investeringen.
4. Online marketing groothandel
Het centraal stellen van jouw klant is makkelijker gezegd dan gedaan in de luxe wereld waar we nu in leven. Woorden als: “hoge kwaliteit” en “extra service”, zijn dan ook niet onbekend. Maar hoe kun jij als groothandel zulke verwachtingen vervullen?
Het optimaliseren van jouw website, jezelf betaald of gratis vindbaar maken in Google en het actueel benutten van alle mogelijke social media platformen, is een stap die groothandelaren nog niet geheel in hun beleid hebben opgenomen. Deze stap is juist belangrijk als het gaat over het bedienen van je bestaande klanten en het werven van nieuwe klanten. Zonder een actuele website die de juiste elementen bevatten en een goede vindbaarheid in Google, hebben bovenstaande onderdelen niet veel zin. De (potentiële) klant wil jou snel kunnen vinden en in één oogopslag kunnen zien wat jij te bieden hebt. Als jij het niet doet, dan doet je concurrent het wel.