online marketing trainingen google analytics

DEZE GOOGLE ANALYTICS FILTERS ZIJN VOLGENS ONS ONMISBAAR

6 min
1-7-2021
Leonie

Google Analytics is een onmisbare tool als je bij wilt houden hoeveel verkeer jouw website genereert en waar deze bezoekers precies vandaan komen. En dan bedoelen we niet alleen uit welk land, maar ook via welk kanaal. Komen zij bijvoorbeeld via de Google zoekresultaten binnen, via social media, via een andere website, via advertenties op Google of vanuit jouw e-mailnieuwsbrief? Of kenden ze jou al en typten ze jouw website URL rechtstreeks in hun browser in? Dit is allemaal informatie die Google Analytics jou kan verschaffen. Echter zullen deze resultaten nooit helemaal 100% accuraat zijn. Zo zitten jij en je medewerkers bijvoorbeeld ook op jouw website, of jullie webbouwer, jullie marketingbureau et cetera. Ook zullen er spambots langskomen of andere bots die jouw website willen scannen. Als je geen gebruik maakt van filters, zul je dit verkeer niet kunnen onderscheiden van het relevante websiteverkeer. In deze blog leggen we je uit hoe je filters in Google Analytics instelt en welke filters volgens ons onmisbaar zijn.

 

Hoe maak je filters aan in Google Analytics?

Om filters aan te maken moet je naar het onderdeel ‘Beheerder’ gaan binnen jouw account. Dit vind je onder het tandwieltje links onderin jouw scherm. Je kunt vervolgens jouw filters instellen op accountniveau of op weergaveniveau. Wij raden aan om altijd één weergave te maken zonder filters en jouw filters in één of meerdere andere weergaves toe te passen. Zo behoudt je altijd alle gegevens en kun je gemakkelijk in één oogopslag alle relevante informatie over jouw verkeer zien. Om een weergave met filters aan te maken, klik je eerst op “Weergave maken”. In deze nieuwe weergave kun je vervolgens jouw filters toe gaan voegen. Je kunt kiezen voor vooraf gedefinieerde filters of aangepaste filters. Welke filters onder welke categorie vallen zullen we hieronder benoemen.

Verkeer van bepaalde IP-adressen filteren

Dit is misschien wel het belangrijkste filter dat je in Google Analytics in kunt stellen. Op deze wijze kun jouw eigen verkeer en dat van jouw werknemers, webbouwers of externe samenwerkende partijen filteren. Jullie eigen gedrag op de website kan de cijfers namelijk behoorlijk vertroebelen. Zeker als je veel aan de website aan het aanpassen bent, nieuwe functies aan het testen bent, of als jouw sales- of klantenservicemedewerkers de producten- of dienstenpagina’s de hele dag door gebruiken als leidraad bij hun telefoongesprekken. Om erachter te komen wat jouw IP adres is, bijvoorbeeld van jouw kantoor of bij jou thuis, ga je naar https://whatsmyip.org. Het IP adres dat verschijnt, kopieer je en vul je vervolgens in Google Analytics in. Zie het screenshot hiernaast. Je kunt het volledige IP-adres hier plakken, en kiezen voor de expressie “die gelijk zijn aan”, maar wij raden aan om de laatste 3 cijfers weg te halen en te kiezen voor de expressie “die beginnen met”. Soms wordt namelijk niet het gehele IP-adres doorgegeven, maar enkel de eerste cijfers. Daardoor zou het kunnen dat jouw filter anders niet werkt. Maak voor alle IP-adressen die je uit wilt sluiten een eigen filter aan. Werk je bijvoorbeeld veel thuis? Voeg dan ook even jouw IP-adres van thuis toe aan een filter.

Kleine letters filters

Google Analytics is hoofdlettergevoelig, dus worden de gegevens precies geregistreerd zoals ze worden weergegeven in de adresbalk van de browser. Als de URL in de browser een combinatie van kleine en hoofdletters bevat, wordt deze op precies dezelfde manier weergegeven in uw Google Analytics-rapporten. U kunt het filter voor kleine letters gebruiken om URL’s zoals /Danku.html en /DankU.html om te zetten naar ‘/danku.html’. Ook kan het voorkomen dat dezelfde campagne op verschillende locaties de ene keer met hoofdletters is ingevoerd en de andere keer niet. Analytics zal deze informatie dan niet onder dezelfde noemer verzamelen, zoals je wel zou willen. Met het kleine letters filter kun je dit voorkomen. Alle inkomende informatie wordt hiermee omgezet naar kleine letters. Daardoor maakt het niet uit of gegevens met hoofdletters of kleine letters worden ingevoerd. Vooral menselijke foutjes worden hierdoor onschadelijk gemaakt.

Hostnaam filter

Het hostnaam filter kan gebruikt worden om ghostverkeer te filteren. Wat is ghostverkeer zul je misschien denken? Ghostverkeer is spamverkeer dat niet op je website is geweest, maar toch data doorgeeft aan Google Analytics. Een bezoeker die jouw website bezoekt, hoort als hostnaam jouw domeinnaam te hebben. Heeft de bezoeker dat niet? Dan is het meestal spamverkeer. Alle hostnames van spamverkeer opzoeken en filteren is een vrijwel onmogelijke klus. Daarom maak je een filter aan die ervoor zorgt dat verkeer van alleen jouw eigen hostnaam nog getoond wordt. Dit doe je door eerst je hostnaam op te zoeken in Google Analytics. Je vindt dit onder rapport Doelgroep, dan klik je op Technologie en vervolgens op Netwerk. Als primaire dimensie kies je hier ‘Hostnaam’. Alle zaken die je niet herkent of die niet bij jouw website horen hoef je niet mee te nemen in je filter. Wat je bijvoorbeeld vervolgens invult bij het filterpatroon: www.\jouwwebsite\.nl|jouwwebsite\.nl

Heb je hulp nodig bij het instellen van Google Anlytics filters of het instellen van Google Analytics in het algemeen? Wij helpen je graag. Hieronder kun je contact met ons opnemen.