Je personal brand – ook wel je persoonlijke merk – draait om wat jou jou maakt: de reden waarom de dingen die je doet, je op die manier doet. Een goede personal branding kan veel voordelen opleveren. Maar wat is personal branding precies en welke voordelen brengt het met zich mee? En waar bestaat een goede personal branding uit? In deze blog leggen we je het uit!
Met personal branding moet je eigenlijk jezelf als een merk beschouwen. Je maakt jezelf een onderdeel van het merk van jouw bedrijf. Het is een proces van het maken van een eigen identiteit om iemands vaardigheden, expertise en persoonlijkheid te promoten en op de markt te zetten. Als je die manier van denken wilt toepassen, moet je eerst kijken naar je sterke punten, waarden, doelen en successen, en die vervolgens communiceren naar anderen via verschillende kanalen, zoals social media of websites. We willen je laten zien dat je een autoriteit bent in een bepaald vakgebied of branche. Door jezelf zo neer te zetten, creëer je je personal brand. Het gaat erom dat je een imago ontwikkelt waarmee je je als werknemer of ondernemer kan onderscheiden van anderen in hetzelfde vakgebied of in dezelfde branche. Jouw blik is namelijk uniek!
Of je nu op zoek bent naar nieuwe werknemers die helpen met het doel van jouw bedrijf te behalen of om nieuwe klanten binnen te halen: een sterk personal brand kan verschillende voordelen bieden:
Als je een sterke personal branding ontwikkelt, kan je jezelf meer zichtbaarheid geven in de ogen van anderen. Door consistent te zijn in je boodschap, waarde en imago kan het leiden tot nieuwe kansen en mogelijkheden voor jouw onderneming.
Een sterke personal branding kan je geloofwaardigheid vergroten en vertrouwen opbouwen bij je doelgroep. Door jezelf op deze manier te positioneren, zullen mensen je gaan zien als een betrouwbare bron en expert. Dit kan je helpen nieuwe relaties te ontwikkelen en nieuwe zakelijke kansen binnen te halen.
Het kan je helpen bij het onderscheiden van jezelf vergeleken met anderen in je vakgebied/niche. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een hogere marktwaarde of tot meer kansen in jouw vakgebied.
Een sterke personal branding kan ook helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Door jezelf neer te zetten als een expert of autoriteit in jouw vakgebied, kan je meer vertrouwen krijgen in je eigen vaardigheden en kennis. En is het niet zo dat je sneller mensen vertrouwt die zelfzekerheid uitstralen?
Een sterk persoonlijk merk bestaat uit meerdere elementen waaronder:
Het is belangrijk dat je jezelf blijft en niet probeert te zijn wie je niet bent. Mensen doen graag zaken met authentieke personen, wees dus eerlijk over je sterke kanten en je zwaktes.
Zorg ervoor dat je een duidelijke, maar eenvoudige boodschap hebt die je wilt overbrengen naar anderen. Dit kan je unieke vaardigheden, persoonlijkheid of expertises zijn. Zorg dat overal je boodschap consistent is en ook zo gecommuniceerd wordt. Je persoonlijke merk is namelijk echt jouw identiteit.
Zorg dat met alles wat je doet en communiceert je een positieve en professionele uitstraling hebt. Denk hierbij aan je taalgebruik en je gedrag, maar ook dat je huisstijl is afgestemd op je persoonlijkheid. Het is belangrijk dat je een huisstijl ontwikkelt die mensen aanspreekt en die ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf herkennen.
Om een sterke personal branding te hebben moet je waarde bieden aan je publiek en klanten. Bijvoorbeeld door blogposts, webinars of het delen van je kennis en ervaringen. Wees hier ook weer consistent in!
Als je je eigen personal branding wilt gaan ontwikkelen of verbeteren, denk dan aan de volgende tips:
Voordat je begint met het opbouwen van je eigen merk, moet je weten wie je doelgroep is en wat hen interesseert. Dit zal je helpen om je boodschap op een effectieve manier over te brengen en waardevolle inhoud creëren.
Het lijkt vanzelfsprekend, maar sociale media is een van de belangrijkste manieren hoe jouw potentiële nieuwe klanten met je in aanraking kunnen komen. Zorg ervoor dat de kanalen waarmee je met je doelgroep communiceert altijd openstaan en dat je profielen ook overeenkomen met wat je wilt uitstralen. Je kunt je kennis op verschillende manieren delen, bijvoorbeeld via LinkedIn of Instagram. Op deze manier zal je doelgroep je minder snel vergeten. Wanneer ze iemand nodig hebben op jouw vakgebied, zullen ze sneller aan je denken. Door consistent informatie te delen, word je ook eerder neergezet als een autoriteit, wat voordelen kan bieden bij het binnenhalen van nieuwe klanten.
Personal branding is een continu proces waarbij je moet blijven werken aan verbetering en uitbreiding. Blijf altijd op de hoogte van de trends en ontwikkelingen op jouw vakgebied en pas indien nodig je personal branding ook hierop aan.
Met bovenstaande tips kom je al een heel eind als ondernemer voor het creëren van een sterk persoonlijk merk! Heb jij liever nog hulp bij het formuleren van jouw identiteit of de identiteit van jouw bedrijf? De marketing en branding experts van MarketingKarwei helpen je hier graag bij!