Zoekmachine optimalisatie voor EKI

De uitdaging

EKI, fabrikant in rubber en schuim oplossingen in Nijmegen, kwam bij MarketingKarwei met een duidelijk vraagstuk: het schrijven van SEO teksten. EKI had namelijk een ingrijpend proces in werking gezet: de overstap maken van een statische, ouderwetse website waarop producten enkel te bekijken waren naar een hypermoderne webshop met een op maat gemaakte productconfigurator. Naast het feit dat hun concurrenten modernere en overzichtelijkere websites hadden dan zij zelf, waren er ook nog veel kansen te behalen in hun online vindbaarheid. En daar hadden zij ons voor nodig! Wel was er een terechte twijfel, want hoe krijg je zo snel een marketingdame up to speed met alle verschillende mogelijkheden en eigenschappen van hun rubber en schuim assortiment dat uit meer dan 100 materialen bestaat!? Laat dat maar aan Leonie over…

“Wijzelf zijn technische specialisten en het is heel fijn dat deze kennis ondersteund wordt met hele sterke marketing kennis vanuit MarketingKarwei.”

– Bart van der Tol, directeur van EKI

> +467% stijging in gratis website bezoekers in 2 jaar tijd

> +341% stijging in website bezoekers in 2 jaar tijd.

De oplossing

Na een spoedcursus “rubber en schuim” door directeur Bart van der Tol, was het van belang om de juiste zoekwoorden te kiezen. Want hoe ze een product of materiaal intern noemden bij EKI, bleek niet altijd overeen te komen met de terminologie die door de Google gebruikers het meest gebruikt wordt. Nadat op basis van Leonie’s zoekwoordenonderzoek de volledige categoriestructuur bepaald was, moest voor elke hoofd- en subcategorie een tekst geschreven worden. En niet te vergeten: voor alle onderliggende productpagina’s moest er natuurlijk ook een volledig SEO-geoptimaliseerde én unieke tekst komen.

Nadat al deze teksten in de nieuwe webshop geplaatst waren en de bijbehorende pagina’s netjes opgemaakt waren, was het tijd voor een volgende uitbreiding voor de vindbaarheid: landingspagina’s. Pagina’s die niet vanuit het menu te bereiken zijn, maar wél vanuit Google. Tot nu toe zijn er maar liefst 45 categorieteksten, 164 productteksten en 84 landingspagina’s uit Leonie’s toetsenbord gerold! And we’re still counting… Aan het verbeteren van je online vindbaarheid komt immers nooit een einde!

de homepage van eki
groothandel marketing case eki

Het resultaat

Maar gelukkig waren al deze inspanningen niet zonder resultaat. Als je de eerste helft van 2021 vergelijkt met de eerste helft van 2019 – toen we het project gestart zijn – is er een stijging van maar liefst 467% geweest in het aantal gratis websitebezoekers via Google! Ook de stijging in het totale aantal websitebezoekers liegt er niet om: 341% in dezelfde periode.

EKI zoekmachineoptimalisatie case 3
Naast deze stijging in het aantal gratis websitebezoekers via Google, is er nog een ander heel mooi resultaat bereikt. In maart 2021 heeft EKI namelijk de prijs gewonnen van beste B2B webshop van Nederland: de B2B Shopping Award. De jury was erg lovend over de duidelijke en overzichtelijke webshop die EKI samen met ons en andere partners ontwikkeld heeft. De unieke productconfigurator maakt hen echt een koploper in hun traditionele markt.

Ben jij al goed online vindbaar?