Ben je op zoek naar kanalen via waar je jouw potentiële klanten warm kunt maken? Dan zul je misschien niet meteen aan Facebook advertenties denken. In de leadgeneratie fase wil je hen immers niet meteen aansporen om het product te kopen. Echter kunnen Facebook advertenties in de gehele Customer Journey toegepast worden. In deze blog leggen we je uit waarom dit zo is.
Veel bedrijven maken gebruik van Facebook advertenties om hun producten of diensten aan te prijzen bij potentiële klanten. Echter vallen zij vaak nogal met de deur in huis. Je zult de advertenties in jouw tijdlijn of aan de zijkant van jouw scherm vast wel herkennen: “Nu 30% korting op product A!”, “Koop product B om gezonder/slimmer/slanker/rijker te worden!”, “Word nu lid om gebruik te kunnen maken van al onze voordelen!”, enzovoort. Vaak zijn dit bedrijven die je nog niet kent, waardoor de kans klein zal zijn dat je deze producten ook daadwerkelijk zult kopen of dat je je bij hen inschrijft.
Het idee van het toepassen van de Facebook Customer Journey, ook wel de Facebook funnel genoemd, is dat je op elk punt van de klantreis met een passende boodschap komt. Zo bouw je eerst een relatie op met jouw potentiële klanten, voordat je hen aanspoort om jouw producten of diensten af te nemen. Mensen die niet echt geïnteresseerd zijn in jouw product vallen dan gaandeweg in het proces al af, waardoor je aan hen ook niet onnodig geld besteedt. De meest winstgevende doelgroepen zijn namelijk de doelgroepen die het warmst gemaakt zijn. Dit zijn de mensen die het verst in de funnel zitten en het bedrijf al goed kennen. Dat men ver in de funnel geraakt, wil echter niet meteen betekenen dat zij ook op het gewenste moment zullen converteren. Zo kunnen potentiële klanten bijvoorbeeld ook gaandeweg uit de funnel vallen, maar later weer bovenaan de funnel beginnen.
Om te kunnen bepalen aan wie je welke content laat zien, is het belangrijk om de persona’s die jouw doelgroep representeren duidelijk te hebben. Een persona is een fictief persoon die jouw doelgroep vertegenwoordigt. Het is geen gemiddelde van jouw doelgroep, maar een beschrijving van een ideale klant. Dit kunnen dus ook meerdere persona’s zijn, als je een zeer brede en diverse doelgroep bedient. Voor het opzetten van effectieve Facebook campagnes is het belangrijk om een duidelijke keuze te maken op welke persona je je bij de campagne wilt richten. Voor de verschillende fases in het aankoopproces kun je verschillende typen Facebook advertenties gebruiken. Om te kunnen bepalen in welke fase van het aankoopproces jouw potentiële klant zich bevindt, maak je gebruik van de Facebook pixel. Deze kan jou informatie verschaffen over de mate van interesse van de potentiële of bestaande klant.
Op basis hiervan kun je jouw boodschap en CTA (Call To Action) aanpassen. Een relevante en aansprekende boodschap is namelijk erg belangrijk en de CTA’s moeten passen bij de fase waarin jouw doelgroep zich op dat moment bevindt. Nu vraag je jezelf vast af welke fases in het aankoopproces er bestaan. Wij houden hiervoor de volgende vier fases aan: Awareness, Consideration, Decision & Loyalty. Het advertentiebudget verdeel je over deze fases. Wij zouden aanraden om 40% van het budget in de Awareness fase te besteden, 30% in de Consideration fase, 20% in de Decision fase en 10% in de Loyalty fase.
Wil je weten wat deze fases inhouden en hoe je jouw Facebook advertenties aan kunt passen per fase? Houd onze site in de gaten, binnenkort verschijnt het volgende deel van deze blog reeks.
Heb je vragen over adverteren via Facebook? Of kunnen we je helpen met het opzetten van een effectieve Facebook strategie?
Laat het ons dan weten. We kijken graag met je mee.