Psychologie van kleur

DE PSYCHOLOGIE ACHTER DE INVLOED VAN KLEUREN OP ONS BREIN

3 min
20-5-2020
Nannick

Kleur is iets waar we dagelijks mee te maken hebben. Of je nu van huis naar werk rijdt, in het weekend bij iemand op bezoek gaat of op je telefoon door Facebook scrollt. Overal komen we kleuren tegen. Het is zelfs zo dat de kleur van je logo, huisstijl, kantoor of website in staat is anderen te beïnvloeden. Uit onderzoek naar de psychologie van kleur blijkt dat kleuren een grote impact hebben op emoties, informatieverwerking en gedrag van mensen. Dat verklaart bijvoorbeeld dat de kleurkeuze voor 85% bepalend is bij koopgedrag. Benieuwd hoe jij jouw doelgroep beïnvloedt door het gebruik van de juiste kleuren? Lees dan deze blog.

Waarom het gebruik van kleuren belangrijk is 

Om de impact van kleur te verduidelijken, doen we een kleine test. Frisdrank, rood met witte letters. Blauwe winkel langs de snelweg met gele letters. Grote kans dat je bijna niet hoefde na te denken over de antwoorden. Dat is niet gek. Kleur is namelijk het eerste dat wij kunnen herinneren van een product of object. Wist je dat kleur de naamsbekendheid van een merk verhoogt met 80%? 52% van de klanten zal niet naar een winkel terugkeren wanneer ze het design en de esthetiek van een winkel niet aantrekkelijk vinden.

De psychologie van kleur 

Wij denken bij elk ontwerp na over de keuze van de juiste kleur of het kleurpalet. Maar op basis waarvan maken wij onze keuzes? Onder andere op basis van de algemene associatie de mensen in Nederland bij een kleurgroep hebben. In de afbeelding hieronder wordt de psychologie van kleuren weergegeven.

Blauw is voor zowel mannen als vrouwen een populaire kleur. Maar waarom? Omdat blauw een gevoel van vertrouwen en kalmte geeft en dat vinden we een fijn gevoel. Blauw wordt vaak gebruikt bij bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan het logo van de politie en de Rijksoverheid.

Daarentegen geeft de rode kleur ons een gevoel van kracht, warmte en gevaar. Je zou denken dat rood alleen maar negatieve gevoelens oproept. Toch is dit niet altijd het geval. Want rood wordt ook geassocieerd met geluk en passie. Daarnaast verhoogt de rode kleur letterlijk je hartslag ;).

Oranje is een interessante kleur voor de marketing. Oranje geeft de indruk van urgentie om iets te kopen of verkopen. Denk bijvoorbeeld aan de bonus blokken in een Albert Heijn winkel. Die vallen naast alles wat blauw is super erg op!

In de afbeelding hieronder staan per kleur ook logo voorbeelden. Hierdoor wordt het ineens logisch dat Fanta een oranje logo heeft en Starbucks een groen logo.

Bron: https://digitallayers.nl/latest/het-effect-van-kleur-op-je-merk

3 praktische tips voor kleurgebruik op een website

Kleuren hebben dus een grote invloed op ons brein. Het is super effectief om dat ook op je website en andere marketingactiviteiten te gebruiken. Wij geven je een aantal tips hoe je de psychologie achter kleur makkelijk kan toepassen!

 

  1. Zorg dat je call to actions op je website een opvallende kleur hebben (die wel bij je huisstijl past). Zo worden mensen als waren naar de button ‘toegetrokken’. De beste manier om dit te doen is met contrast. Als je de aandacht wilt vestigen op één button, is het verstandig een contrasterende kleur kiezen.
  2. Gebruik kleuren die gedragsreacties stimuleren, zoals het kopen van een product of het aanvragen van een offerte. Gebruik hiervoor warme kleuren als (rood, oranje, geel). Hiermee verhoog je de opwinding rondom een product en versterkt dit de drang tot het doen van een aankoop!
  3. Pas monochroom kleurgebruik toe. Dat wil zeggen dat je één kleur in verschillende lichtsterktes gebruikt. Zo kan je website helemaal blauw zijn, maar vallen bepaalde elementen toch op door verschillende tinten blauw te gebruiken. Dit is voor een bezoeker super prettig om naar te kijken.

Wat is de kleur van jouw merk?

Ben jij bezig met het opzetten van een merk? Bedenk dan eerst waar je merk voor staat en wat je wilt uitstralen. Kies daarna een kleur die goed bij je waarden past. Doe je dit andersom? Dan kan het voorkomen dat de uitstraling van jouw merk helemaal niet bij je past. Bij het kiezen van de kleur is de context essentieel. Zo gebruik je niet alleen een groene kleur als je milieuvriendelijkheid wilt uitstralen, maar ook als je associaties als balans en groei wilt over laten brengen.

We denken graag met je mee en kiezen een kleurpalet dat echt bij je merk past en onderscheidend is. Ben jij op zoek naar een huisstijl voor je merk? Of wil je hulp bij het toepassen van kleur in je marketinguitingen? Neem dan contact op met onze creatieve marketeers.