In iedere B2B-organisatie is het belangrijk dat marketing en sales samenwerken om het maximale te behalen uit nieuwe en bestaande klanten. Gaat de samenwerking tussen marketing en sales goed, dan zijn het elkaars beste vrienden. Gaat het minder goed? Dan vindt de salesafdeling de leads ‘slecht’ en is de afdeling sales volgens de marketingafdeling ‘te laks’ om iets met alle leads te doen. Een goede samenwerking tussen die twee afdelingen is erg belangrijk. De cijfers liegen daar niet om:
Maar hoe zorg je er nou voor dat de sales- en marketingafdeling binnen jouw groothandel goed samenwerken? En hoe kunnen deze twee afdelingen elkaar dan versterken? Dit zijn vragen die MarketingKarwei voor je beantwoordt.
Vaak zijn er aantal zaken die de samenwerking tussen de sales- en marketingafdeling belemmeren. Zo leidt beperkte communicatie tot misverstanden over wat er onderling ‘van het andere team’ wordt verwacht. Wanneer KPI’s opgesteld zijn die niet met elkaar in lijn zijn, denken beide teams ook nog eens optimaal te presteren terwijl zij de kar niet dezelfde kant op trekken. Belangrijk is daarom dat beide afdelingen van elkaar weten wat hun doel is en hoe zij elkaar daarin kunnen helpen. Om doelen helder te krijgen en de communicatie te verbeteren is het belangrijk om gebruik te maken van de volgende tips:
Tip 1: Stel gezamenlijke doelen op. Op die manier willen marketeers en vertegenwoordigers met elkaar samenwerken om een gezamenlijk doel te behalen. Ze luisteren naar elkaar en vullen elkaar aan waar nodig.
Tip 2: Laat de marketingafdeling en de salesafdeling bij elkaar in dezelfde ruimte werken. Hierdoor begrijpen beide afdelingen beter waar de ander mee bezig is. Ook worden de communicatielijnen korter.
Tip 3: Plan regelmatig gezamenlijke meetings in. Zo kijken beide afdelingen naar de (gezamenlijke) doelstellingen die zijn gerealiseerd. Mochten doelen niet behaald zijn, dan wordt er ook meteen gekeken waar dit aan ligt.
Belangrijk is nu nog om te weten hoe beide afdelingen elkaar kunnen versterken. MarketingKarwei heeft dit voor je uitgezocht.
Het is waardevol voor een marketingafdeling om een kwalitatief goede lead in kaart te brengen. Dit zijn potentiële klanten die voldoen aan één of meerdere criteria van de ideale klantgroep. Deze kwalificatie doet de marketingafdeling op basis van een aantal criteria zoals:
De marketingafdeling past hier de activiteiten op aan en levert op deze manier goed gekwalificeerde leads bij de salesafdeling aan. Zo voorkom je dat sales geen aandacht meer geeft aan door marketing gegenereerde leads.
Als marketeer wil je dat jouw boodschap zo goed mogelijk aansluit op de wensen en behoeften van (potentiële) klanten. Echter, als marketeer spreek je de klant vaak minder. De salesafdeling daarin tegen kent de klanten wel door en door. Vertegenwoordigers spreken dagelijks met (potentiële) klanten en helpen hen met allerlei vragen. Deze vragen zijn natuurlijk ontzettend interessant voor marketeers. Een marketeer kan aan de hand van die informatie de website verbeteren, FAQ’s aanvullen, advertentieteksten beter laten aansluiten op de doelgroep etc. De salesafdeling kan de marketingafdeling input geven voor het ontwikkelen van persona’s. Of voor het optimaliseren van een Google Display campagne omdat zij dit kanaal gericht kunnen afstemmen op interesses en demografische gegevens.
Een goede samenwerking tussen de marketing- en sales afdeling is dus erg belangrijk. De juiste tools en het juiste overlegritme tussen marketing en sales gaan je daar bij helpen! Doelstellingen en groei worden hierdoor gemakkelijker gerealiseerd. Wil jij hulp om jouw marketing- en sales teams beter op elkaar in te laten spelen? MarketingKarwei helpt je daar bij. Want sales en marketing, samen op de apenrots. Wie wil dat nou niet?