Blog schakel groothandel verandert

DE SCHAKEL GROOTHANDEL VERANDERT

4 min
25-9-2017
Jasmijn

Door de opkomst van digitalisering komen de groothandels onder druk te staan 

Businessmodellen zijn niet meer hetzelfde als vroeger. 10 jaar geleden hield iedere schakel zich bezig met hun eigen traditionele activiteiten. Elke stap in de bedrijfskolom ging als éénrichtingsverkeer met het doel: het bedienen van de eindconsument. Het verschil met 10 jaar geleden is dat producenten meer kennis hebben van de consumenten en steeds vaker direct leveren. Hoe komt dit? En hoe profiteert jouw groothandel hiervan?

De verwachting komt steeds hoger te liggen 

Klanten, in elke vorm, zoeken tegenwoordig eerst online vóórdat ze iets aanschaffen. Men oriënteert zich vaak uitgebreid vóórdat ze bij jou in beeld komen. Andersom kom jij alléén bij hen in beeld als jij je als groothandel op het internet manifesteert. Het maakt niet uit wat je verkoopt of wie je klant is: in alle branches is een trend zichtbaar waarbij er steeds vaker uitgebreid online gezocht wordt.
Dit is niet ongebruikelijk…

Om meer houvast te creëren in je business is het van belang om vanuit één basisbron te werken en deze verder uit te bouwen. Deze punten gaan jou helpen:

Het optimaliseren van je website en webshop:

Richt deze zoveel mogelijk in naar de wensen van jouw klant. Beschouw jouw online winkel als een fysieke winkel: bedenk goed waar men welke producten verwacht en welke additionele producten je kunt aanbevelen. Maar ook welke route men naar jouw producten ‘loopt’ en voor welke kleuren men gevoelig is. ‘Conversie optimalisatie’ noemt men dit in marketingland. Hierbij is alles erop gericht om jouw websitebezoeker zo goed mogelijk te helpen en daardoor eerder bij jou te kopen of bestellen. Door een aantal uren per week je website te laten optimaliseren, zal je snel zien dat hier vaak enorm veel winst te behalen valt. Een verdubbeling van het aantal bestellingen of internet aanvragen is niet ongebruikelijk…

Het vindbaar maken van jouw website of webshop:

Als jouw website en/of webshop optimaal ingericht is, zorg je ervoor dat deze door een combinatie van gratis- en betaalde vindbaarheid goed gevonden wordt in Google. De gratis vindbaarheid verbetert MarketingKarwei voor haar klanten door de juiste zoekwoorden regelmatig in de teksten en afbeeldingen op de website terug te laten komen. Zoekmachine optimalisatie heet dat. Daarnaast verbeteren we de betaalde vindbaarheid door middel van advertenties in Google. Dat verbetert jouw vindbaarheid letterlijk direct! Da’s wel zo fijn zaken doen!

De juiste automatisering voor als je écht gaat groeien:

De juiste IT kan niet ontbreken op het moment dat jouw organisatie flink gaat groeien dankzij de aanvragen en aankopen via jouw online kanalen.
Een aantal systemen mogen dan niet ontbreken:

  1. Het aanschaffen van een ERP-systeem: Vanaf dit punt heb je inzicht in je logistiek, voorraden, administratie en overige gegevens. Het vormt de digitale basis voor jouw online business. MarketingKarwei adviseert hiervoor al jaren de eenvoudige ERP-oplossingen van Blisss.
  2. Het inrichten van een CRM-systeem, gevuld met actuele informatie: Via deze informatie benut je meer klantkansen en bouw jij aan duurzame klantrelaties. Ook voor deze software kun je terecht bij Blisss; ditmaal bij hun Verkoopapps afdeling.
  3. Business Intelligence software: Via deze software verzamel, groepeer en analyseer je grote hoeveelheden complexe data uit verschillende bronnen. Deze software begeleidt het proces waarbij je als organisatie gericht inkomende en uitgaande data verzamelt, registreert, analyseert, presenteert, rapporteert en vervolgens nieuwe besluitvormingen op toepast. Hiermee leer je je organisatie beter begrijpen. Voor een betrouwbare partner op het gebied van Business Intelligence software verwijst MarketingKarwei je door naar FourPoints Business Intelligence software. Dat zijn slimme dames en heren daar hoor!

Wil je meer uitleg over het online werven van nieuwe klanten? En wil je weten hoe jij je organisatie daarop aanpast? Bel ons dan nu. Echt doen hè? Vinden we gaaf! Wij komen dan rap naar je toe om te sparren over jouw marketingwensen.