Waarom raakt een goed boek of een spannende film ons? In feite zijn alle producten door iedereen te maken, maar er is maar één Disney World. Iedereen kan koffie zetten, maar er is maar één Starbucks-gevoel. Dat is de kracht van storytelling. Verhalen brengen mensen in beweging. Wij horen je denken: “Het zou mooi zijn als mensen datzelfde gevoel krijgen bij mijn organisatie of merk.” Tegenwoordig is het moeilijk om volledige aandacht te krijgen en is er veel nodig om op te vallen. Hoe je dat doet? Met een krachtig en inspirerend merkverhaal. Lees in deze blog alles over storytelling voor bedrijven.
“Storytelling is de kern van wat de mens uniek maakt. Het is de manier waarop we onze ervaringen delen, leren van ons verleden en onze toekomst voorstellen”. In feite is dit precies waar het om gaat binnen storytelling, maar als marketingbureau koppelen wij deze definitie graag aan contentmarketing.
Storytelling is voor ons een manier waarbij een persoonlijk verhaal wordt gebruikt om informatie over een merk, product of dienst te geven. De authentieke verhalen die worden gebruikt bij storytelling zijn bedoeld om een emotionele reactie teweeg te brengen bij consumenten. En nog belangrijker: ze te verbinden met het merk.
Het draait bij storytelling allemaal om emoties. Wil je mensen overtuigen? Dan is het slim om in te spelen op het gevoel. Door jouw merkverhaal te vertellen, verbind je klanten op gevoelsniveau aan een bedrijf. Een betere manier om vertrouwen te creëren en mensen te motiveren bestaat niet. Storytelling voor bedrijven is dé manier om nieuwe klanten te winnen.
Een merkverhaal wordt pas sterk als je terug gaat naar het begin. Het gaat niet om wat je doet, maar waarom je iets doet en wat de toegevoegde waarde daarvan is. Weet jij waarom je doet wat je doet? En zou je dat direct aan ons kunnen uitleggen? Veel ondernemers beginnen met wat ze doen, terwijl mensen veel meer geïnteresseerd zijn in je verhaal, visie en drijfveren. Begin daarom met het opstellen van de why how what. Wij zijn ervan overtuigd dat iedereen een uniek verhaal heeft.
De kracht van een goed verhaal zit hem in de opbouw. Verrassende elementen en plottwists: een goed verhaal komt telkens weer verrassend om de hoek kijken. Ooit een film gezien die het verhaal met ‘en toen en toen’ vertelde? Dan weten wij zeker dat je binnen een half uur iets anders hebt gekeken. Het is dus belangrijk om de aandacht erbij te houden. En dat staat of valt bij de manier hoe je iets overbrengt.
En eigenlijk bestaat een verhaal telkens uit dezelfde opbouw: een rustig begin of situatieschets, een midden waarbij spanning personageconflicten toenemen en een einde waar het conflict wordt opgelost. Het doel is om het ‘en toen en toen’ te vervangen door ‘maar dan’. In de loop van het verhaal wordt opgebouwd naar een climax waarbij daarna gelijk het einde van het verhaal begint.
Een simpel voorbeeld van de opbouw van een verhaal van een bedrijf is: verhaal over je bedrijf, waarom besta je, welke tegenslagen kom je tegen, hoe heb je de draad weer opgepakt en wat kunnen anderen hier van leren? Het werkt goed om het zo herkenbaar mogelijk te maken.
Nu je weet hoe relevant storytelling voor bedrijven is, wil je natuurlijk gelijk aan de slag. De grote vraag is dan: “Hoe begin ik?”. Met onderstaande vijf vragen maak je een vliegende start.
Bij het schrijven van een verhaal stel je jezelf als eerst de volgende vragen af:
Kan jij een antwoord geven op alle vragen? Dan ben je al goed op weg en staat het moeilijkste op papier. Je verhaal is alleen nog niet af. Wil je weten hoe je jouw verhaal spannender maakt zodat mensen niet halverwege afhaken? Lees de blog dan nog door voor wat handige hulpmiddelen en tips.
Een verhaal is sterk door de gelaagdheid die het bevat. De verschillende lagen van het verhaal activeren ons brein en laten ons brein zoeken naar een diepere betekenis. Er bestaan drie soorten lagen. Om dit uit te leggen gebruiken het bos als voorbeeld.
Wanneer je iets vertelt heb je twee opties: 1. je vertelt het oppervlakkig en simpel en 2. je maakt een verhaal spannend en opbouwend door extra elementen toe te voegen. Wanneer je oppervlakkig vertelt dat je in een bos loopt, is dat minder spannend dan wanneer je extra elementen toevoegt. Voeg je een tweede laag van een verhaal toe: dan vertel je het verhaal op een bepaalde manier waardoor mensen inzien dat er potentieel gevaar is. Bijvoorbeeld als je omschrijft dat het donker en zo stil is dat je een speld kan horen vallen.
De kunst van het vertellen van verhalen is al zo oud als de mensheid. Verhalen raken ons gevoel waardoor we gefascineerd blijven. Verhalen zijn daarom ideaal om kennis, informatie, vaardigheden en ervaringen over te dragen. Echter, als één van de volgende vijf elementen ontbreekt, wordt een verhaal nooit sterk:
Karakter: dit zijn de helpers of tegenstanders in het verhaal. Het zijn de personen waar we onze aandacht op richten.
Setting: tijd en plaats waarin het verhaal zich afspeelt. De setting heeft een belangrijke invloed op het verhaal. Stel dat roodkapje zich had afgespeeld in de stad? Dan zou het minder spannend zijn toch?
Conflict: de hoofdpersoon maakt iets mee. Bij dit onderdeel wordt de spanning opgebouwd. Zonder conflict is er geen verhaal. Het conflict moet voor de kijker als een onmogelijke opgave lijken. Hoe meer obstakels de held moet overwinnen, hoe meer emotie het verhaal zal oproepen.
Plot: verschillende elementen die leiden tot een plot. Het plot is dat wat er gebeurt in het verhaal.
Thema: het grote idee waar het om gaat. Dit staat gelijk aan de gelaagdheid van een verhaal.
Voordat je zelf aan de slag gaat, is het goed om je te laten inspireren door een aantal toffe storytelling voorbeelden van andere bedrijven. Wij laten je graag onze twee favoriete voorbeelden zien.
De kerst commercials van John Lewis zijn elk jaar weer magisch. Maar de campagne uit 2015 ‘Man on The Moon’ steekt er nog steeds met kop en schouders bovenuit.
Lily, het meisje in de commercial, ziet op een dag door haar telescoop een man op de maan. De man ziet er eenzaam uit en het meisje doet er alles aan om zijn aandacht te krijgen. Ze zorgt dat de man een ‘bericht’ op de maan krijgt om hem te laten zijn dat er mensen aan hem denken.
Als klap op de vuurpijl wordt de slogan ‘Show someone they’re loved this Christmas’ getoond aangevuld met prachtige beelden en mooie muziek. Bij deze commercial krijg je gelijk het gevoel van samenzijn, liefde en natuurlijk het ultieme kerstgevo
Dit is één van de mooiste corporate video’s die ooit gemaakt is. Het is een typisch voorbeeld van hoe een verhaal het merk tot leven kan brengen. In 15 minuten wordt, ter ere van hun 80ste verjaardag, de geschiedenis van LEGO vertelt waarbij diverse emoties worden aangehaald. Het resultaat: een ontroerende animatievideo die het zeker waard is om helemaal af te kijken.
Daarnaast hebben we nog een video die we jou niet willen onthouden. Deze video geeft aan hoe belangrijk creativiteit nodig is voor storytelling campagnes. Hoe tof is dit idee om verkeersongevallen op de drukste straat in Parijs op te lossen?
Durf jij de uitdaging aan om jouw merkverhaal met storytelling op papier te zetten? Met bovenstaande vragen heb je een goede start. Plan je liever samen met ons een strategische sessie in? Neem dan contact met ons op! Heb je al een ijzersterk verhaal? Dan geven we je een passend advies om jouw verhaal te verspreiden.