In onze blog “Wat is technische SEO en wat heb je eraan?” hebben wij uitgelegd wat technische SEO is, wat het belang ervan is en welke tools je kunt gebruiken om het te verbeteren. In deze blog gaan we dieper in op de verschillende onderdelen van technische SEO en hoe je deze het beste in kunt richten om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten van Google.
De laadtijd van een website is één van de belangrijkste onderdelen van technische SEO. Google vindt de snelheid van jouw website steeds belangrijker en telt het steeds zwaarder mee bij het bepalen van de organische rankings in de zoekmachine. Het verbeteren van de websitesnelheid heeft te maken met een aantal verschillende onderdelen, waarvan we er hier een paar zullen benoemen. Je kunt met deze tool van Google jouw websitesnelheid checken.
Grote afbeeldingen kosten veel tijd om te laden, waardoor jouw website langzamer zal laden. Wij raden aan om afbeeldingen op jouw website zo klein mogelijk te maken als dat toelaat zonder dat de kwaliteit slecht wordt. Het absolute maximum dat wij aanhouden voor afbeeldingen op websites is 500 KB. Als het jou lukt om ze onder de 100 KB te houden, zou dat de voorkeur hebben. Gebruik afbeeldingen dus enkel in het formaat waarin ze getoond worden. Wordt jouw afbeelding getoond op 300×500 pixels? Laad dan geen afbeelding in van 1200×2000 pixels maar verklein hem van tevoren naar 300×500 pixels en sla hem op in een format dat vriendelijk is voor gebruik op het web. Zelf gebruiken wij hiervoor meestal de functie in Adobe Photoshop “Opslaan voor web”.
Google raadt aan om browser caching te gebruiken om de laadtijd te verminderen en prestaties te verbeteren. Bij caching worden statische kopieën van jouw pagina’s opgeslagen in de browsers van jouw bezoekers. Daardoor kan content sneller geladen worden bij een volgend bezoek, aangezien de browser niet opnieuw contact hoeft te maken met de server van jouw website om bepaalde bronnen te laden.
Om de snelheid waarmee de eerste weergave van jouw website getoond wordt te verbeteren, raadt Google aan om blokkerende bronnen inline te leveren of uit te stellen. Het gaat hier bijvoorbeeld om CSS en Javascript code. Wil je hier meer over weten? Lees dan dit artikel.
Het aantal pagina’s op jouw website dat geïndexeerd is, is het aantal pagina’s van jouw website dat terugkomt in de zoekresultaten van Google (ongeacht op welke positie). Het is belangrijk om aan te geven welke pagina’s wel of niet door Google geïndexeerd moeten worden. Zo voorkom je dat jouw belangrijkste pagina’s niet terugkomen in de zoekresultaten of dat juist bepaalde URL’s er wel in terugkomen die je er niet in wilt zien.
Google kent aan elk domein dat zij crawlen een bepaald crawlbudget toe. Dit budget wordt grofweg bepaald door het aantal gerankte pagina’s dat je hebt. Echter is het aantal resources dat Google heeft om dagelijks websites te crawlen beperkt, waardoor ze prioriteiten aanbrengen in de pagina’s die zij crawlen. Daarom zou het dus zonde zijn als Google crawlbudget besteedt aan pagina’s op jouw website die zij niet hoeven te crawlen omdat je niet wilt dat ze geïndexeerd worden in de zoekresultaten. Heb je veel redirects op jouw website? Deze kosten bijvoorbeeld extra crawlbudget. Wil je meer weten over het crawlbudget en het optimaliseren ervan? Lees dan dit artikel.
Een manier om dit crawlbudget zo goed mogelijk te besteden is het inrichten van een robots.txt bestand. Hierin geef je aan welke pagina’s geblokkeerd moeten worden van indexering. In het robots.txt bestand “disallow” je vervolgens bepaalde directories, files en pagina’s, waar Googlebot vervolgens niet kan crawlen. Wij raden aan om jouw sitemap ook toe te voegen aan jouw robots.txt bestand, zodat deze gemakkelijker opgepakt kan worden door Googlebot. Meer weten over het robots.txt bestand?
Hierboven noemden wij net de sitemap. De sitemap van jouw website is een XML bestand waarin alle pagina’s en afbeeldingen benoemd worden waarvan je wilt dat Google ze opneemt in de zoekresultaten. Je kunt het zien als een soort inhoudsopgave van jouw website. Bij een WordPress website wordt deze meestal automatisch gegenereerd, bij andere websites zul je aan de webbouwer moeten vragen of hij deze voor jou opstelt. Hier vind je meer informatie over sitemaps.
Wanneer Google jouw website zal crawlen, zullen de meeste pagina’s als het goed is een HTTP statuscode 200 meegeven. Dit betekent dat jouw pagina OK is en goed geïndexeerd kan worden. Andere belangrijke statuscodes zijn 404 (pagina niet gevonden), 301 (pagina definitief verplaatst), 302 (pagina tijdelijk verplaatst) en 500 (serverfout). Zorg ervoor dat alle pagina’s die je verplaatst hebt een 301 statuscode hebben (geen 302!) en dat jouw website geen 404 codes produceert. Staat er toch een 404 pagina op jouw website? Redirect de verkeerde URL dan naar een pagina die wel bestaat. Benieuwd naar alle mogelijke statuscodes? Je vindt ze hier op Wikipedia.
Canonicals zijn kleine stukjes code waarin je aan kunt geven welke pagina “canoniek” is, dus welke pagina opgenomen moet worden in de zoekresultaten als er sprake is van pagina’s die erg veel op elkaar lijken (duplicate content). Wil je meer weten over duplicate content? Lees dan dit artikel. Dit komt bijvoorbeeld voor bij productpagina’s die uit meerdere pagina’s bestaan (paginering zoals p=1, p=2, p=3) of pagina’s waarbij filteropties de URL’s wijzigen. De hoofdpagina geef je dan in de <head> van jouw code het volgende stukje code mee: <link rel=”canonical” href=”hierkomtjouwURL“>.
Meta titles & meta descriptions geven meer informatie over jouw pagina in de zoekresultaten van Google.
Meta titles zijn de titels die je in de zoekresultaten van Google ziet (zie nummer 1 in de afbeelding). Hierin geef je aan waar de pagina over gaat, niet alleen voor de bezoekers maar ook voor Google zelf. Wij raden aan om maximaal 60 karakters te gebruiken voor deze titels, dan vermijd je het risico dat titels afgebroken worden en bepaalde informatie dus niet getoond wordt. Belangrijk is om jouw focus zoekterm in deze titels te gebruiken.
Meta descriptions zijn de omschrijvingen die je in de zoekresultaten in Google ziet (zie nummer 2 in de afbeelding). Hierin heb je meer ruimte om aan te geven waar jouw pagina over gaat. Wij raden aan om maximaal 155 karakters te gebruiken voor deze omschrijvingen, daarmee voorkom je dat deze worden afgebroken. Ook hierin is het belangrijk om jouw focus zoekterm terug te laten komen.
Alt-tags zijn stukjes code waarmee je aangeeft waar jouw afbeelding over gaat. Deze zijn voor de bezoekers niet zichtbaar, maar Google gebruikt deze informatie om te lezen waar jouw afbeelding en dus ook de pagina waar deze op staat over gaat. Gebruik deze functionaliteit om jouw focus zoekwoord terug te laten komen in de alt-tag. Daarnaast zorgt deze functie ervoor dat jouw foto’s gemakkelijker hoog komen te staan in Google Afbeeldingen.
Redirects zijn verwijzingen van oude pagina’s naar nieuwe pagina’s. Met een redirect geef je linkwaarde van de oude URL door aan de nieuwe en zorg je ervoor dat bezoekers niet op een 404 pagina terecht komen als de link naar de oude pagina nog ergens vernoemd wordt. Dit kan gaan om pagina’s waarvan de titels en dus de URL’s gewijzigd zijn, om URL’s van een oud domein die verwijzen naar een nieuw domein, maar ook om een verwijzing van de HTTP variant van een website naar de beveiligde HTTPS variant. Redirect chains zijn een opeenvolging van redirects, die bijvoorbeeld ontstaan door vele wijzigingen van een paginatitel. Hierbij een voorbeeld. De URL /onze-ploeg heeft een 301 redirect naar /ons-team en /ons-team heeft een redirect naar /over-ons. Dit noem je een redirect chain omdat er geen directe redirect is van /onze-ploeg naar /over-ons. Elke redirect waar Googlebot langs moet in zijn crawl kost crawlbudget en is dus negatief voor je SEO. Vervang ook geredirecte URL’s op jouw website zoveel mogelijk door de nieuwe URL’s. De redirects zullen ervoor zorgen dat de pagina’s gewoon bereikbaar zijn, maar als jij op jouw homepage nog verwijst naar /onze-ploeg in plaats van naar /over-ons, kost dit onnodig crawlbudget.
Structured data zijn stukjes code op de website waarmee je aan Google aangeeft wat voor informatie er op die pagina’s te vinden is. Google maakt tegenwoordig al regelmatig gebruik van deze data op een website om uitgebreidere zoekresultaten te tonen. Dit worden rich snippets genoemd. Je kent dit mogelijk wel van de zoekresultaten bij recepten, maar bijvoorbeeld ook de sterren en reviews, het kruimelpad (de breadcrumb), de FAQ, adressen, openingstijden en uitgebreide productomschrijvingen vallen onder structured data die rich snippets als gevolg hebben. Met dit soort informatie zal jouw zoekresultaat meer opvallen ten opzichte van concurrenten. Hier vind je een aantal voorbeelden van structured data.
Bedien jij een internationale markt en heeft jouw website daarom meerdere taalvarianten? In de code van de website dient dan aangegeven te worden in welke taal bepaalde delen van de website geschreven zijn. Zo kan Google bepalen welke taalversie aan welke bezoeker getoond wordt. Dit doe je middels de alternate hreflang tag in de headsectie van de pagina. Deze taalannotatie ziet er als volgt uit:
<link rel=”alternate” hreflang=”en-gb” href=”https://jouwdomein/en/” />
<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://jouwdomein/nl/” />
Eerst wordt de taal aangegeven en vervolgens de regio. Hierdoor zal Google beter begrijpen op welke regio en taal de pagina zich richt. Daarnaast helpt het om afstraffingen voor duplicate content te voorkomen. Meer weten hierover? Lees dan dit artikel.
Is jouw website beveiligd met een SSL certificaat? Deze Secure Sockets Layer (SSL) is een beveiligde laag tussen de server en internetbrowser, waardoor gegevens beveiligd zijn. Voor Google wordt het steeds belangrijker om beveiligde websites te zien, het wordt daarom ook sinds 2014 meegenomen als factor in de rankings. Daarnaast wekt het vertrouwen op bij jouw websitebezoekers. Dit maakt deze HTTPS-versie van jouw website erg belangrijk, zowel voor gebruikers als zoekmachines.
Steeds meer mensen bezoeken websites via smartphones of tablets. Daarom is het belangrijk dat jouw website ook mobielvriendelijk is. Je kunt dit testen via deze tool van Google. Daarnaast heeft Google sinds juli 2019 mobile first indexing ingeschakeld. Dit houdt in dat Googlebot eerst de mobiele variant van jouw website bekijkt voordat de desktop versie wordt bekeken. Het is dus erg belangrijk dat alle content op de mobiele versie te vinden is en dat deze snel ingeladen wordt. Bovendien is Google bezig met een nieuw project, namelijk AMP. Dit staat voor Accelerated Mobile Pages. Het is een project om mobiele websites sneller te laden, zonder enige laadtijd. Het werkt door een open-source code die duizenden lijnen van code uit je website haalt die eigenlijk niet nodig zijn om de informatie te bekijken. Er bestaan zelfs al WordPress plugins die helpen met het gemakkelijk in elkaar zetten van Accelerated Mobile Pages.
Wil jij weten hoe jouw website scoort op al deze technische SEO punten? Wij bieden een technische SEO scan aan waarmee we jouw website nalopen op deze technische SEO aspecten. Hieruit komen een aantal handige adviezen waarmee we jou nog beter willen laten scoren in Google! Uiteraard kunnen wij jou ook helpen met het implementeren van onze adviezen.