Voor wie denkt dat digitale nieuwsbrieven ouderwets zijn: we moeten je deels gelijk geven! Tegenwoordig draait het namelijk om constante interactie en informatie-explosies. De nieuwsbrief daarentegen kenmerkt zich door eenzijdige communicatie op één vast moment. Maar daar ligt juist de kracht van een digitale nieuwsbrief! En de effecten zijn het gebruiken waard, geloof ons! Natuurlijk moet je dan wel de juiste content delen met jouw lezer, want een nieuwsbrief moet meer zijn dan een snelle mail. Het is pas effectief als de inhoud de lezer boeit, bindt, verleidt en verrast vertelt communicatieprofessional Wil Michels. Dat is de grootste uitdaging voor veel ondernemers en marketeers.
Wie had het ooit gedacht: In 2016 maakt de digitale nieuwsbrief een comeback! Ervaar ofwel ‘her-ervaar’ zelf de voordelen van de digitale nieuwsbrief in 2016. Het team van het MarketingKarwei geeft je tips voor een effectieve digitale nieuwsbrief. Om alvast te ontwennen van de continue informatie-explosies, geven wij je de tweede lading met tips volgende week. Dus houd je mailbox in de gaten!
Als wij zeggen marketing, waar denk jij dan aan? Waarschijnlijk is de website en Social Media het eerste wat in je op komt. Social Media Marketing heeft dan wel de harten veroverd van vele Nederlanders, maar waarschijnlijk opent onderstaande feit jouw ogen:
“MET 78% IS E-MAIL DE MEEST POPULAIRE SMARTPHONE ACTIVITEIT, OP DE DERDE PLEK STAAT FACEBOOK MET 70%” (Nationale emailbenchmark, 2015).
Hopelijk ben je overtuigd! Dan deel ik nu graag het voordeel van een digitale nieuwsbrief ten opzichte van Social Media Marketing met jullie. Zoals ik al eerder in deze blog schreef ligt de kracht van een nieuwsbrief juist bij de eenzijdige manier van communicatie op één vast moment. Wanneer de lezer de nieuwsbrief doorleest is dit waarschijnlijk tijdens een rustmoment. Daarbij wordt de lezer niet steeds gestoord door pop-ups, meldingen, reacties en nieuwe informatie zoals op Social Media wél het geval is. De kans is daarom groter dat de lezer op zoek gaat naar diepgang en dus op de links klikt. Zo kun je dus veel meer informatie delen met jouw doelgroep. Op Social Media is het altijd weer de kunst om jouw boodschap te verwoorden in één korte alinea of 140 teksten. En het laatste voordeel: een digitale nieuwsbrief vind je gemakkelijk terug in je mailbox. Een Social Media bericht is binnen een uur weer verdwenen onder andere informatie, filmpjes en foto’s.
Ben je er klaar voor? Naast het belang van een effectieve e-nieuwsbrief, die de aandacht van jouw (potentiële) klant trekt, vergt een nieuwsbrief heel wat denkwerk van te voren. Juist dat denkwerk, resulteert in een succesvolle start van de nieuwsbrief. Denk daarom eerst na over jouw doelen en de doelgroep die je wilt bereiken. Heb je dit op een rijtje staan, dan kan je aan de slag met onze eerste tips voor een succesvolle e-nieuwsbrief!
Wat wil je met de nieuwsbrief bereiken? Als je dit niet goed voor ogen hebt, kan je niet gericht werken. Het doel is te allen tijde het uitgangspunt van jouw digitale nieuwsbrief: de inhoud, actieknoppen en titels moeten de lezers sturen naar dit doel! Staat deze maand bijvoorbeeld een actie centraal? Zorg dan dat de lezer gemakkelijk meer informatie kan vinden of zich kan aanmelden voor de actie. Maak zo’n actieknop extra groot of geef ze een opvallende kleur. Dan vallen ze zeker op!
Wat is jullie doelgroep? En zal deze doelgroep het interessant vinden om informatie te ontvangen? Door kritisch te kijken naar de ontvangers, bouw jij jouw abonneelijst zorgvuldig op! En een goed lijst betekent meer succes! Meer tips over het samenstellen van een effectieve lijst? Houd je mail en onze website in de gaten!
We hebben het druk en er zitten te weinig uren in een dag! Daarom moeten we constant keuzes maken. We beslissen binnen een paar seconden of iets relevant of interessant is. Zo niet, dan maken we er geen tijd voor vrij. Dat maakt het belang van grijpende titels en afbeeldingen extra groot. Een nieuwsbrief moet de aandacht trekken en nieuwsgierig maken naar meer. Wil je nog een stapje verder gaan? Plaats zelf gefilmde video’s in de nieuwsbrief. Zie jouw digitale nieuwsbrief als de voorpagina van de website: laat ze kennis maken met een onderwerp en voor meer informatie kunnen ze doorklikken naar de betreffende pagina.
Verstuur de nieuwsbrief op het juiste tijdstip. Dit tijdstip is voor iedere doelgroep anders. Daarom is het analyseren van de resultaten zo belangrijk. Het resultaat: een perfect beeld van het gedrag van jouw lezer. Want wanneer je inzicht hebt op welke tijden de nieuwsbrief het meest geopend wordt, kan je de volgende nieuwsbrief veel doelgerichter sturen. Zo haal je meer resultaat uit de zending!
Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op of vul het contactformulier in. Dan gaan wij samen aan de slag met deze eerste stappen en tips!