Verschil-branding-huisstijl-identiteit-logo

HET VERSCHIL TUSSEN BRANDING, IDENTITEIT, LOGO EN HUISSTIJL

6 min
17-4-2023
Nannick

De termen branding, identiteit, logo en huisstijl vliegen je om de oren en worden vaak door elkaar gebruikt. En dat terwijl we er hetzelfde mee bedoelen. Het is niet erg als je deze termen door elkaar gebruikt (doen wij af en toe ook), maar wel fijn dat we beiden weten wat we er mee bedoelen. Haal jij de termen wel eens door elkaar of weet je niet precies het verschil? We leggen het je uit! 

Wat is branding?

Ieder bedrijf heeft ermee te maken, maar wat is het eigenlijk? Veel mensen denken dat branding hetzelfde is als een logo, maar er komt veel meer bij kijken.  

Het gaat bij branding om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele identiteit die het merk in één oogopslag neerzet. Het is dus geen product, maar een proces waarmee je je merk laat leven. 

Hebben we het over branding? Dan denken we o.a. na over de volgende onderdelen: 

  • Merkpositionering 
  • Identiteit 
  • Kernwaarden 
  • Naam 

Voorbeeld van een goede branding

Merken die weten waar ze voor staan, hun waarden uitstralen en de juiste associaties opwekken bij de doelgroep zijn goed in branding. Een goed voorbeeld daarvan is Disney. 

Het sterke aan Disney is dat het een merk is waar je nooit te oud voor wordt. Het merk kent geen grenzen als je je bedenkt dat veel verschillende dingen onder Disney vallen: het gaat van een themapark naar eigen streamingsdienst. Disney blinkt uit in de doelgroep meenemen op emotionele reis en maakt gebruik van het feit dat mensen stiekem graag terug in de tijd willen. Waar je Disney ook tegenkomt: overal is dát de basis en heb jij telkens dezelfde associaties: nostalgie, feel-good, familie en magie.

Maar wanneer is je branding dan slecht? Op het moment dat de doelgroep je merk niet op de juiste manier ervaart. Als jij iets anders uitstraalt dan hoe de doelgroep het interpreteert, heb je een gat dat grote gevolgen kan hebben. Bijvoorbeeld dat klanten bij je weggaan en juist de verkeerde blijven.

Wat is merkidentiteit?

Zonder merkidentiteit is er geen huisstijl en dus ook geen logo. Merkidentiteit gaat over wie je bent, waarom je als bedrijf bestaat en wat je belangrijk vindt. Daarbij is het belangrijk om zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Want iets “zijn” wat je eigenlijk niet bent, houd je niet lang vol en gaat je ook niks opleveren. Een merkidentiteit bestaat uit 2 delen: mentale merkidentiteit en visuele identiteit.

 

Mentale merkidentiteit

Onder mentale merkidentiteit vallen:

  • Why How What: waarom doe je wat je doet, waarom en hoe.
  • Kernwaarden: woorden die aangeven wat jij belangrijk vindt en wat het merk waardevol maakt.
  • Mentaliteit: manier van denken en doen van het bedrijf.
  • Merkbelofte: wat je belooft aan de klant.

De mentale merkidentiteit vormt het kapstokje voor de visuele identiteit.

Visuele identiteit

Visuele identiteit bestaat uit alle zichtbare elementen van het merk. Het is wat jouw merk herkenbaar maakt. Een goede visuele identiteit sluit aan bij de mentale merkidentiteit en komt dus niet zomaar uit de lucht vallen. Met de visuele identiteit vertalen we het DNA van het merk naar iets wat je klanten herkennen. Simpel gezegd: we vertalen het waarom, hoe en wat naar een onderscheidende visuele identiteit. Het vormt de constante in je communicatie uitingen: het logo, je kleurenpalet, stijl van fotografie.

Een visuele identiteit bestaat uit:

  • Zintuiglijke waarneming van het merk (zien, voelen, horen, proeven en ruiken)
  • Tone of voice: hoe spreek je de klant aan?

Het meest opvallende van jouw merk: het logo

Een logo is onderdeel van je huisstijl en heeft een paar belangrijke functies. Allereerst: het moet opvallend zijn. Daarnaast is een goed logo ook onderscheidend. Niks is verwarrender dan twee logo’s die op elkaar lijken. Een logo is de sterkste samenvatting van je waarden, diensten en producten. Dat wil overigens niet zeggen dat een logo altijd gelijk duidelijk moet maken wat voor product/dienst je levert.

Woordmerk & beeldmerk

Meestal bestaat een logo uit een woord, een symbool of een combinatie van beiden. Bestaat het alleen uit een woord of meerdere woorden: dan spreken we van een woordmerk. Denk bijvoorbeeld aan HEMA. Een beeldmerk is een afbeelding zonder naam. Voorbeelden van beeldmerken waar jij gelijk een beeld bij hebt: NS, Facebook en McDonalds.

Belangrijk om te onthouden: een goed logo gaat niet om smaak maar heeft te maken met merkwaarden en associaties. Daarom maken we bij MarketingKarwei niet alleen ‘mooie logo’s’, maar logo’s die goed werken en waarde bieden.

 

Huisstijl: het complete plaatje

Als ondernemer wil je met je merk herkenbaar zijn. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Niet met alleen een logo. Hoe mooi je logo ook is, als het daarbij blijft, heb je er eigenlijk niets aan. Waar herken je een Coolblue doos aan? Juist, niet alleen aan het logo, maar ook aan de ronde vormen, grappige teksten en opvallende kleuren. Dat is een huisstijl. Wil je een sterk merk met herkenbare uitstraling? Dan heb je een complete huisstijl nodig. Daar hoort natuurlijk je logo bij, maar het is onderdeel van een groter geheel.

Een huisstijl is de verdere uitwerking van jouw merk en logo in andere communicatie-elementen. Kijk maar hoe Coolblue dat doet!

Meer weten over branding of hulp nodig?

Wij snappen dat je geen Coolblue bent en misschien ook niet het hetzelfde marketingbudget te besteden hebt. Maar wil je opvallen in de markt, dan heb je een sterke branding nodig. Wil jij de branding van je bedrijf verbeteren? Onze branding experts schieten te hulp.