Duplicate content is een onderwerp dat je als marketeer vaak in je carrière langs ziet komen. Want wat is de invloed van duplicate content op jouw website, en wat doet het nou precies? In dit artikel behandelen we wat duplicate content nou precies is en de 5 meest gestelde vragen rondom het onderwerp.
Duplicate content, ook gedupliceerde inhoud genoemd, is content die op meer dan één plek op het internet te vinden is. Dit kan zowel op extern als intern niveau voorkomen. Externe duplicate content is dezelfde content die op twee verschillende websites te vinden is. Interne duplicate content is content die op dezelfde website meerdere malen voorkomt. Wanneer Google iets markeert als duplicate content is lastig en wordt onderling veel bediscussieerd. Google geeft zelf aan dat het gebruik van interne duplicate content geen directe reden is om je website af te straffen. Als je content steelt van een andere partij is dit wel een reden om je website te straffen.
De meest eenvoudige manier om duplicate content te vermijden is het maken en schrijven van originele content die je op je website plaatst. Zo weet je zeker dat niemand de content eerder heeft geplaatst en je zelf de eerste bent die de content publiceert. Maar hoe zit dit nou als jij een herhalend blok op je website hebt dat op iedere pagina te vinden is? Heb je dan niet veel interne duplicate content op je website staan? Google geeft gelukkig aan dat dit niet direct een probleem is waar je gestraft voor wordt. Wat ze wel aanraden is het volgende:
Het vullen van je pagina met unieke content telt zwaarder ten opzichte van een (klein) stukje duplicate content, omdat je je in de rest van de tekst focust op het zoekwoord waar je op wil scoren. Google geeft je daarom geen ‘straf’ in de zoekresultaten als een klein deel van je content overlapt.
Je hoeft je niet direct zorgen te maken, want duplicate content is vaak niet slecht voor de kwaliteit van je website! Zoals hierboven uitgelegd is het belangrijk dat het grootste gedeelte van je webpagina wél uniek en origineel is. Google gaat je pas straffen als het blijkt dat de bedoeling van de duplicate content is om misleidend te zijn en de resultaten van de zoekmachines te manipuleren. Maar: het is wel belangrijk dat je het zoekwoord van een pagina in gedachten houdt bij het schrijven van webpagina’s, ook de pagina’s met duplicate content. Als de pagina’s of het zoekwoord te veel op elkaar lijken, weet Google namelijk niet welke pagina hij het beste kan laten zien bij een zoekopdracht. Dit principe heet zoekwoordkannibalisatie.
Neem het voorbeeld van een kledingwinkel. Zij zetten webpagina’s online voor ‘jurk met lange mouwen’ en ‘jurk met mouwen’. De inhoud van de pagina’s is gekopieerd en alleen de paginatitel is aangepast. Als iemand dan in Google zoekt naar ‘jurk met mouwen’, weet Google niet of hij webpagina ‘jurk met lange mouwen’ of de pagina voor ‘jurk met mouwen’ van de kledingwinkel aan de zoeker moet laten zien. De zoekwoorden lijken namelijk erg op elkaar en de inhoud is hetzelfde. Het kan dan zelfs gebeuren dat je pagina helemaal niet getoond wordt. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Door duplicate content te gebruiken kan je dus ook jezelf straffen, ook al zou Google dat zelf niet doen.
Duplicate content en plagiaat zijn niet direct hetzelfde. Duplicate content is een stuk tekst of inhoud dat op meerdere plekken op het internet (of dezelfde website) verschijnt. Plagiaat is het stelen van iemands werk of ideeën en dit presenteren als je eigen werk. Als je een stuk tekst citeert of met bron en al plaatst op jouw website, terwijl het ergens anders al te vinden is, is er dus geen sprake van plagiaat maar wel van duplicate content. Noem je de bron niet? Dan is het zowel plagiaat als duplicate content!
Hoe zit het dan met bijvoorbeeld vertalingen? Als jij een tekst zowel in het Nederlands als het Engels op je website hebt staan, is de vertaling geen duplicate content volgens Google. De doelgroep per tekst is namelijk anders, wat vaak ook verschil in de tekst maakt. Wel is het belangrijk dat je vertaling door een mens is vertaald en niet compleet afhankelijk is van een autogenerator. Mensen voegen vaak origineel taalgebruik toe dat niet uit een vertaalmachine komt. Zo voorkom je ook dat je teksten te veel op elkaar lijken.
Dus: je komt erachter dat je helaas toch duplicate content op je website hebt staan en je wilt dit oplossen. Een goede manier om dit te op te lossen is het gebruiken van redirects en canonicals!
Redirects zorgen ervoor dat je mensen doorstuurt naar een andere pagina. Stel je hebt twee websites die je samenvoegt, dan kan het voorkomen dat stukken tekst van je website overlappen. Door mensen van beide websites direct door te sturen naar de samengevoegde website, voorkom je eigenlijk dat de ‘oude’ content, die deels verdubbeld is, gezien wordt.
Een andere manier die helpt is het instellen van canonicals óf het goed zetten van je huidige canonicals. Canonicals bestaan uit een stukje code dat je toevoegt aan je webpagina waardoor Google weet welke URL het origineel of de ‘juiste’ is. Maar het kan ook zijn dat je een pagina gedupliceert hebt, hier nieuwe tekst in hebt gezet maar dat de canonical nog ingesteld staat op de oude paginanaam. Door deze goed te zetten naar het de nieuwe paginanaam, kan Google je pagina beter vinden. Als je dan webpagina’s hebt die veel op elkaar lijken, geef je de zoekmachine een duwtje in de goede richting geven door zelf al aan te geven welke pagina op welk zoekwoord gericht is (en dus welke pagina Google voor jou moet tonen in de zoekresultaten). Zo helpen canonicals Google met het begrijpen van (duplicate) content op jouw website.
Ja. Zo lang je duplicate content maar geen plagiaat bevat of bewust misleidend is, zal Google je niet straffen. Wel maak je het jezelf en Google makkelijker door duidelijke zoekwoorden te hebben voor de teksten op je website of te werken met redirects of canonicals. Zo kan er in het algoritme geen verwarring ontstaan of de content die jij hebt ontwikkeld ook wel juist getoond wordt.
Maar naast dat het vermijden van duplicate content fijn is voor de kwaliteit van je website, is het ook voor je websitebezoekers fijn dat ze niet telkens dezelfde inhoud lezen! Een website gevuld met originele content leest een stuk prettiger dan een website die om de haverklap hetzelfde nieuws vermeld. Met toffe, inspirerende en vernieuwende content blijven websitebezoekers ook langer hangen op je website.
Heb jij na het lezen over duplicate content nog vragen over de effecten ervan of hoe je jouw canonicals goed neerzet?