Grey hat SEO is een overkoepelende term voor diverse technieken die helpen websites hoger in zoekresultaten van zoekmachines zoals Google te laten komen. Deze technieken zijn divers en vallen onder de term zoekmachine optimalisatie.
De term grey hat SEO is afgeleid van cowboyfilms. In deze films waren hoeden een prominent voorwerp, om de slechteriken met de helden te scheiden. De slechteriken kregen zwarte hoeden en helden kregen witte hoeden. In de wereld van zoekmachine optimalisatie is deze ideologie overgenomen en gedefinieerd als white hat SEO, grey hat SEO en black hat SEO. Dit zijn drie verschillende technieken te maken hebben met het ranken binnen zoekmachines, waar de grijze hoeden tussen witte en zwarte hoeden valt.
Om een beter beeld te geven wat het verschil is tussen deze technieken, hebben we ze op een rij gezet:
White hat SEO, ook wel ethische SEO genoemd, is een van de drie technieken die die zich focust op het ranken binnen zoekmachines. Bij white hat SEO wordt er gekeken naar de richtlijnen van zoekmachines, die vervolgens worden toegepast tijdens het verbeteren van de website. Deze technieken bestaan uit verschillende onderdelen, waaronder:
Voor meer voorbeelden van white hat SEO kan je de richtlijnen van Google bekijken.
Black hat SEO is naast grey hat en white hat SEO een andere techniek die zich focust op het ranken binnen zoekmachines. Het verschil echter met de andere twee technieken is dat black hat niet of nauwelijks richtlijnen van zoekmachines volgt. Voorbeelden zijn keyword stuffing, cloaking, het kopen van backlinks en het produceren van misleidende content. Zoekmachines zijn hier vaak niet blij mee, omdat het tegen de richtlijnen ingaat. Hierdoor nemen black hat technieken hoge risico’s met zich mee en geven zoekmachines hier vaak straffen voor in de vorm van lagere rankings.
Grey hat SEO is naast white hat SEO en black hat SEO een derde manier om hoger te ranken in zoekmachines. Dit is een grijs gebied waar verschillende technieken worden toegepast die erg lijken op white- of black hat technieken. Dit brengt risico met zich mee. Ook bestaat de kans dat sommige technieken in de toekomst door Google gezien gaan worden als black hat. Voorbeelden van grey hat technieken zijn iets verder in dit artikel beschreven.
Al deze termen zijn bedoeld om te onderscheiden wat wél binnen de richtlijnen van zoekmachines zoals Google past, en wat niet.
Voorbeelden van technieken die bij grey hat SEO passen zijn:
Een voorbeeld van backlinks kopen.
Al deze voorbeelden zijn technieken die je kan gebruiken om een website hoger te laten ranken en worden nog niet gestraft door Google. De nadruk ligt op het woord nog, want de verwachting is dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren.
Zowel grey hat als white hat technieken kunnen toegepast worden om hoger resultaat binnen zoekmachines te bewerkstelligen. Grey hat technieken zorgen in de huidige tijd voor snelle rankings, maar zullen hoogstwaarschijnlijk in de toekomst niet meer werken, of zelfs tegen je werken. Als dit gebeurt vallen ze onder black hat SEO en dat is schadelijk voor je website.
Er zijn veel termen te vinden op het gebied van Search Engine Optimalisatie. Enkele termen die verband hebben met grey hat SEO:
Wij van Marketingkarwei zijn ervaren op het gebied van SEO. Wat zijn de behoeftes van je bezoeker? Vinden ze de juiste content en/of call-to-action op je website? Wij kunnen je helpen om deze vragen op een goede manier op te lossen, met expertise en zekerheid. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Wat is grey hat SEO?
Grey hat SEO is een techniek om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines te komen. Dit gaat gepaard met afwisselende technieken, die zowel in white hat SEO als black hat SEO kunnen vallen.
Welke ‘hat’ is goed voor SEO?
Wij adviseren altijd gebruik te maken van white hat SEO. Dit is een techniek die zich aan de richtlijnen van zoekmachines houdt.
Wat zijn andere type SEO-technieken?
Andere technieken naast black hat SEO en white hat SEO zijn on-page SEO, off-page SEO, technische SEO en lokale SEO.