Zo vaak mogelijk zoekwoorden in je content verwerken. Het klinkt goed en wordt keyword stuffing genoemd. Alle artikelen en pagina’s die je schrijft zo optimaliseren dat Google zo veel mogelijk woorden vindt. Een tijdrovende klus, maar het kan niet anders dat je pagina gaat stijgen in de zoekresultaten, toch? Met een voldaan gevoel rust je na deze klus uit.
Enige tijd later besluit je te onderzoeken of jouw geschreven content al gevonden wordt door nieuwsgierige bezoekers. Je komt er tot je verbazing achter dat er nog zowat niemand op je pagina is geweest. Hoe kan dit? Je hebt toch alles zo ingesteld dat Google het zo makkelijk mogelijk kan vinden?
Bovenstaand verhaal laat een duidelijk voorbeeld zien van keyword stuffing. Je gebruikt je belangrijkste zoekwoorden té veel op je pagina. Een voorbeeld hiervan is:
‘Bedrijf X schilder Amsterdam is de beste schilder in Amsterdam. Wij schilderen in Amsterdam en omgeving, en zijn specialist op het gebied van schilderen. Wij zijn ook buiten Amsterdam om te schilderen, maar zijn het snelst op locatie als schilder in Amsterdam.’
Zoals je kan zien is het wel duidelijk waar ons voorbeeld op wilt ranken, namelijk ‘Schilder Amsterdam’. Het leest niet prettig en is onoverzichtelijk. Daarnaast is het verwarrend voor je bezoekers, want die begrijpen niet wat je bedoelt en zullen je pagina snel verlaten. Je bounce rate gaat omhoog.
Vroeger kwam het regelmatig voor dat (online) marketeers gebruik maakten van keyword density (ofwel keyword stuffing). Google had hier namelijk geen richtlijnen voor, waardoor de pagina’s die er van gebruik maakten, hoog in Google terecht kwamen. Tegenwoordig is dit nog steeds aan de orde, maar in een lagere frequentie. Binnen Google Search Console, een belangrijke tool van Google, heeft Google zijn richtlijnen aangepast over het veelvoudig gebruiken van keywords. De richtlijnen zijn zo aangepast dat het overmatig gebruiken van keywords een negatieve impact heeft op je pagina. Mocht je dus extra keywords willen gebruiken op je pagina of in je content, doe het dan met mate.
De richtlijnen van Google over keyword stuffing. Keyword stuffing valt ook wel onder Black Hat SEO.
Hoe weet je of je te veel keywords in je tekst hebt zitten waardoor Google vindt dat je aan keyword stuffing doet? Met andere woorden: hoeveel keywords in je content?
Dé perfecte hoeveelheid keywords bij het schrijven en publiceren van content bestaat niet. Het hangt namelijk af van het type content dat je schrijft. Is het een uitgebreide tekst met veel onderwerpen en/of is het onderwerp heel breed? Dan mag het focus keyword wat vaker terugkomen. Schrijf je een informatieve, korte tekst? Dan wordt er geadviseerd om je focus keyword wat minder vaak voor te laten komen.
Wij houden in het algemeen de regel aan dat 3 tot 5% van de content het keyword mag bevatten. Door deze regel aan te houden zorg je ervoor dat je keyword stuffing vermijdt en zal je geen ‘straf’ krijgen van Google.
Stel dat je al content geschreven hebt en je graag zou willen weten of daar te veel keywords in zitten, kan je tools gebruiken die je meer inzicht geven in het aantal keywords van je content.
Goed, nu weet je wat keyword stuffing is en hoe Google zich uitspreekt tegenover het overmatig gebruiken van zoekwoorden. Hoe weet je nu wanneer je er te veel keywords in je content zit en het je online vindbaarheid beïnvloed? Deze 3 tools helpen je om inzicht te krijgen:
Er zijn geen harde regels om te weten of je niet te veel belangrijke woorden hebt gebruikt, maar er zijn wel een aantal vuistregels. Een daarvan is dat de tekst goed leesbaar moet blijven. Het gaat er echter om dat de bezoeker zo goed mogelijk geholpen moet worden.
Zo zijn er tegenwoordig honderden regels die je kan gebruiken om jouw pagina of artikel te verbeteren op het gebied van SEO. Zoekmachines kijken namelijk niet meer zo veel naar de kwantiteit van je pagina, maar meer naar de kwaliteit van je pagina. Kan Google hem goed crawlen? Lost je pagina problemen van bezoekers op? Is het ontwerp logisch en aantrekkelijk voor bezoekers? Zit er een goede structuur in je website? Het zijn allemaal vragen waar wij bij MarketingKarwei dagelijks mee bezig zijn. Kijk hier om te achterhalen hoe wij dit doen.