keyword stuffing header

Wat is Keyword stuffing (en 3 tools om het te meten)

6 min
30-8-2022
Timo
  1. Wat is keyword stuffing?
  2. Wat vindt Google van Keyword stuffing?
  3. Meet je keywords met deze 3 tools
  4. Hoe vermijd je keyword stuffing?

Zo vaak mogelijk zoekwoorden in je content verwerken. Het klinkt goed en wordt keyword stuffing genoemd. Alle artikelen en pagina’s die je schrijft zo optimaliseren dat Google zo veel mogelijk woorden vindt. Een tijdrovende klus, maar het kan niet anders dat je pagina gaat stijgen in de zoekresultaten, toch? Met een voldaan gevoel rust je na deze klus uit.

Enige tijd later besluit je te onderzoeken of jouw geschreven content al gevonden wordt door nieuwsgierige bezoekers. Je komt er tot je verbazing achter dat er nog zowat niemand op je pagina is geweest. Hoe kan dit? Je hebt toch alles zo ingesteld dat Google het zo makkelijk mogelijk kan vinden?

Wat is keyword stuffing?

Bovenstaand verhaal laat een duidelijk voorbeeld zien van keyword stuffing. Je gebruikt je belangrijkste zoekwoorden té veel op je pagina. Een voorbeeld hiervan is:

‘Bedrijf X schilder Amsterdam is de beste schilder in Amsterdam. Wij schilderen in Amsterdam en omgeving, en zijn specialist op het gebied van schilderen. Wij zijn ook buiten Amsterdam om te schilderen, maar zijn het snelst op locatie als schilder in Amsterdam.’

Zoals je kan zien is het wel duidelijk waar ons voorbeeld op wilt ranken, namelijk ‘Schilder Amsterdam’. Het leest niet prettig en is onoverzichtelijk. Daarnaast is het verwarrend voor je bezoekers, want die begrijpen niet wat je bedoelt en zullen je pagina snel verlaten. Je bounce rate gaat omhoog.

Wat vindt Google van keyword stuffing?

Vroeger kwam het regelmatig voor dat (online) marketeers gebruik maakten van keyword density (ofwel keyword stuffing). Google had hier namelijk geen richtlijnen voor, waardoor de pagina’s die er van gebruik maakten, hoog in Google terecht kwamen. Tegenwoordig is dit nog steeds aan de orde, maar in een lagere frequentie. Binnen Google Search Console, een belangrijke tool van Google, heeft Google zijn richtlijnen aangepast over het veelvoudig gebruiken van keywords. De richtlijnen zijn zo aangepast dat het overmatig gebruiken van keywords een negatieve impact heeft op je pagina. Mocht je dus extra keywords willen gebruiken op je pagina of in je content, doe het dan met mate.

De richtlijnen van Google over keyword stuffing. Keyword stuffing valt ook wel onder Black Hat SEO.

Hoe weet je of je te veel keywords in je tekst hebt zitten waardoor Google vindt dat je aan keyword stuffing doet? Met andere woorden: hoeveel keywords in je content?

Wat is de gewenste hoeveelheid voor keyword stuffing/density?

Dé perfecte hoeveelheid keywords bij het schrijven en publiceren van content bestaat niet. Het hangt namelijk af van het type content dat je schrijft. Is het een uitgebreide tekst met veel onderwerpen en/of is het onderwerp heel breed? Dan mag het focus keyword wat vaker terugkomen. Schrijf je een informatieve, korte tekst? Dan wordt er geadviseerd om je focus keyword wat minder vaak voor te laten komen.

Wij houden in het algemeen de regel aan dat 3 tot 5% van de content het keyword mag bevatten. Door deze regel aan te houden zorg je ervoor dat je keyword stuffing vermijdt en zal je geen ‘straf’ krijgen van Google.

Stel dat je al content geschreven hebt en je graag zou willen weten of daar te veel keywords in zitten, kan je tools gebruiken die je meer inzicht geven in het aantal keywords van je content.

Meet je keywords met deze 3 tools

Goed, nu weet je wat keyword stuffing is en hoe Google zich uitspreekt tegenover het overmatig gebruiken van zoekwoorden. Hoe weet je nu wanneer je er te veel keywords in je content zit en het je online vindbaarheid beïnvloed? Deze 3 tools helpen je om inzicht te krijgen:

  • Copywritely: een van de handigste tools voor het nakijken van keyword density is de SEO-scan van Copywritely. Deze scan is gratis en laat precies zien of je nog dingen moet veranderen. Plak simpelweg je URL of tekst in de tool. Voor een uitgebreid verslag van je tekst of pagina is er een betaalde versie beschikbaar.
  • SeoReviewTools: een soortgelijke tool voor het checken van je keyword density is die van SeoReviewTools. Ook hier kun je je URL of tekst invullen en de resultaten bekijken. Ook bij deze tool is er voor een uitgebreid verslag van je tekst of pagina een betaalde versie beschikbaar.
  • Adsresult: de derde tool die je voor het checken van je keyword stuffing kan gebruiken is die van AdsResult. Ook deze werkt soortgelijk aan bovenstaande, maar hier kun je zelf invoeren naar welke zoekwoorden in je tekst je wilt zoeken. Dit heeft geen extra waarde, maar kan er wel voor zorgen dat je geen uitgebreid rapport krijgt waar je door de bomen het bos niet meer ziet.

Hoe vermijd je keyword stuffing?

Er zijn geen harde regels om te weten of je niet te veel belangrijke woorden hebt gebruikt, maar er zijn wel een aantal vuistregels. Een daarvan is dat de tekst goed leesbaar moet blijven. Het gaat er echter om dat de bezoeker zo goed mogelijk geholpen moet worden.

Zo zijn er tegenwoordig honderden regels die je kan gebruiken om jouw pagina of artikel te verbeteren op het gebied van SEO. Zoekmachines kijken namelijk niet meer zo veel naar de kwantiteit van je pagina, maar meer naar de kwaliteit van je pagina. Kan Google hem goed crawlen? Lost je pagina problemen van bezoekers op? Is het ontwerp logisch en aantrekkelijk voor bezoekers? Zit er een goede structuur in je website? Het zijn allemaal vragen waar wij bij MarketingKarwei dagelijks mee bezig zijn. Kijk hier om te achterhalen hoe wij dit doen.