Wij maken onderscheid tussen traditionele SEO en technische SEO door het te verdelen in onderdelen die voor de websitebezoekers zichtbaar zijn versus onderdelen die achter de schermen ingesteld worden. Traditionele SEO focust zich met name op content die gebaseerd is op een zoekwoordenonderzoek. Wil je weten hoe je een zoekwoordenonderzoek maakt? Lees dan onze blog hierover. De zoekwoorden die uit dit onderzoek komen bepalen de focus in de tekstuele content op jouw website, zoals de categoriepagina’s, productpagina’s, dienstenpagina’s en landingspagina’s. Dit is dus SEO die direct zichtbaar is voor jouw bezoekers. Technische SEO speelt zich meer achter de schermen af. Het gaat hier bijvoorbeeld om instellingen in de code van de website, de sitemap, het robots.txt bestand, de sitesnelheid of bepaalde plugins die je kunt installeren.
Maar waarom zou je aan de slag gaan met het optimaliseren van de technische aspecten van jouw website? Een deel van de onderdelen die wij benoemen zal misschien overkomen als erg technisch en ingewikkeld. Je vraagt je misschien af of het niet voldoende is om gewoon goede SEO teksten te hebben. De laatste jaren is het belang van de technische optimalisatie van websites exponentieel gegroeid. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat techniek vaak bepalend is voor de gebruikerservaring. Het snel evoluerende algoritme van Google speelt hierin ook een grote rol. Deze eist namelijk steeds meer van websites om beschouwd te blijven worden als relevant. Maar ook de opkomst van smartphones als steeds meer gebruikt apparaat heeft een grote rol gespeeld. Het einddoel van technische SEO is een structurele verbetering van jouw posities in de zoekresultaten van Google. Dit lukt alleen als Google perfect in staat is om jouw pagina’s te vinden, interpreteren en indexeren. Met alleen goede content kom je er tegenwoordig niet meer als je de sterk concurrerende topposities in de zoekmachines in wilt nemen!
Google Search Console is een gratis tool van Google zelf, zoals je gezien de naam waarschijnlijk al wel verwacht had. In Search Console (vroeger Google Webmaster Tools) kun je onder andere bekijken welke pagina’s van jouw website wel en niet geïndexeerd worden, crawlfouten ontdekken, sitemaps indienen en indexeringen voor pagina’s aanvragen. Onmisbaar dus bij het verbeteren van jouw technische SEO. Maar deze tool heeft nog een hoop meer te bieden dan alleen het controleren en aanvragen van indexeringen. Zo kun je bijvoorbeeld ook kijken hoe jouw website presteert en welke zoekopdrachten men gebruikt om op jouw website te komen. Daarnaast is Search Console in staat om structured data te herkennen, kan hij externe en interne links herkennen en kun je er een siteverhuizing aanvragen.
Screaming Frog is een tool die in staat is om jouw volledige website te crawlen, waarmee hij als een soort zoekmachinespider jouw website doorloopt. Hij is in staat om van alle pagina’s en afbeeldingen belangrijke informatie te weergeven, zoals meta titles en meta descriptions en hun lengtes, missende titels, grootte van afbeeldingen en of zij alt-tags bevatten, gebroken en interne links, status codes, hoeveel tekst er op een pagina staat, duplicaten en nog veel meer. Wat ons betreft is dit een echte must-have als jij de technische SEO van jouw website wilt verbeteren! De tool kun je zowel gratis gebruiken als een jaarlijkse licentie voor aanschaffen. Wat ons betreft vallen de kosten van de jaarlijkse licentie in het niet ten opzichte van de voordelen die je ermee krijgt, dus dit raden wij zeker aan. Je kunt er bijvoorbeeld grotere en meer gecompliceerde JavaScript websites mee crawlen, iets dat in de gratis variant niet lukt.
Pagespeed Insights is een gratis tool die weer kan geven wat de snelheid van individuele pagina’s van jouw website is. De score die hij weergeeft is tussen de 0 en 100, waarbij 90-100 groen is, 50-89 oranje is en 0-49 rood is, als een soort stoplichtmodel. Uiteraard is het doel om een zo hoog mogelijke score te behalen, zowel op mobiel als op desktop. Voor beide geeft hij een aparte score weer. Daarbij geeft hij ook direct adviezen weer hoe je deze snelheid zou kunnen verbeteren, zoals welke afbeeldingen te groot zijn, welke bronnen de weergave blokkeren en welke code je op zou kunnen schonen om de pagina sneller te maken. Per advies geeft de tool specifiek weer hoeveel seconde je zou kunnen winnen dankzij de geadviseerde optimalisatie. Een erg handige tool aangezien de laadtijd van jouw website een steeds belangrijker punt van technische SEO wordt.
Er zijn diverse allesomvattende SEO tools op de markt. Wij zullen je niet vermoeien door deze allemaal door te nemen, maar willen hier wel even de tool uitlichten waar wij zelf mee werken, namelijk SE Ranking. Belangrijk om te vermelden is dat dit een betaalde tool betreft. Deze tool heeft verschillende functies, zowel op het gebied van het controleren van rankings in de zoekresultaten als op technisch gebied. Met SE Ranking kun je automatisch de rankings van jouw zoekwoorden laten controleren en deze vergelijken met de rankings van jouw concurrenten. Een andere belangrijke functionaliteit is de Website Audit. Deze controleert allerlei technische aspecten en biedt op basis daarvan adviezen om deze te verbeteren. Een deel van de functies is vergelijkbaar met die van Screaming Frog en hij geeft ook adviezen over de websitesnelheid, zoals PageSpeed Insights. Al met al een zeer uitgebreide tool waaruit je veel verbeterpunten voor jouw technische SEO kunt halen.
Wil jij weten hoe jouw website scoort op het gebied van technische SEO? Wij bieden een technische SEO scan aan waarmee we jouw website nalopen op alle technische SEO aspecten. Hieruit komen een aantal handige adviezen waarmee we jou nog beter willen laten scoren in Google! Uiteraard kunnen wij jou ook helpen met het implementeren van onze adviezen.