Als je geïnteresseerd bent in marketing en hier geregeld over leest, kan het je niet ontgaan zijn dat voice search steeds meer in opkomst is. De mensen die een iPhone hebben kennen het al een tijdje onder de naam Siri. De stem die opkomt als jouw duim iets te lang de homeknop aanraakt. Maar wat is voice search precies, waarom is het anders dan een getypte opdracht en wat betekent het voor de SEO van je website?
Met voice search geef je een gesproken zoekopdracht aan een zoekmachine. Dat kan rechtstreeks in een zoekmachine in de Chrome-browser, maar ook zoals hierboven genoemd in een persoonlijke assistent zoals Siri of Google Assistant. De laatste jaren is het steeds populairder en gewoner geworden om apparaten te bedienen met spraak. Denk bijvoorbeeld aan de spraakopnames WhatsApp of het spraakbedieningspaneel op een autostuur. In 2016 maakte Google bekend dat 20% van de zoekopdrachten werd gedaan middels voice search. De verwachting is dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten gesproken zijn. Deze opkomst hangt samen met de verbetering van voice search. Maar waarom is voice zoveel anders dan wanneer een zoekopdacht ingetypt wordt?
Het grootste verschil is dat spreken minder moeite kost dan typen. Je spreekt je vraag in zoals je hem ook aan je vrienden zou stellen en de zoekmachine geeft antwoord. Ideaal! Er zijn echter nog meer verschillen:
Voice search heeft een vrij grote impact op de zoekresultaten. Zo ligt het aan de woorden die je gebruikt welke zoekresultaten je krijgt te zien. Door de opkomst van voice search zijn er 5 punten om rekening mee te houden in de SEO voor je bedrijf.
Gesproken zoekopdrachten bevatten een hele zin, waardoor het goed is als het zoekwoord uit meer dan drie woorden bestaat. Het is daarom belangrijk dat je jouw zoekwoordenonderzoek hierop afstemt. Bedenk welke vragen jouw klanten kunnen hebben over de dienst of het product. Hoe beter de vraag van de klant aansluit bij het zoekwoord dat jij hebt gebruikt, hoe eerder er een match ontstaat.
Veel gesproken zoekopdrachten zijn gebaseerd op locatie. Dit komt omdat voice search het meeste wordt gebruikt op mobiel. Je bent op dat moment vaak onderweg, waardoor lokale informatie belangrijk wordt. Hierdoor is het goed om meer aandacht te besteden aan lokale vindbaarheid. Hoe je dat doet? Geef meer informatie over je bedrijf. Zorg ervoor dat alle gegevens van het bedrijf zijn ingevuld. Denk hierbij aan het adres, de contactgegevens en de openingstijden. Daarnaast is het goed om je aan te melden bij Google mijn bedrijf, waardoor je ook wordt gevonden op Google maps.
Met voice search stellen veel mensen vragen met een waardeoordeel. Denk bijvoorbeeld aan ‘wat is het beste Italiaanse restaurant van Nijmegen?’. Zorg ervoor dat je klanten vraagt om een referentie en deze op de website laat zien. Mensen kunnen jouw bedrijf ook beoordelen met een aantal sterren. Vraag je klanten daarom altijd voor een review.
Verleg de aandacht van het specifieke zoekwoord naar het samenhangende geheel. Combineer verschillende vragen die mensen kunnen hebben en bundel ze in een pagina. Hoe je dat heel gemakkelijk kunt doen is door een FAQ-pagina (ook wel veel gestelde pagina genoemd) op te stellen. Wil je weten hoe je een goede FAQ-pagina opstelt? Kijk dan hier.
Structured data is een stukje code die je aan je website toevoegt. Hiermee geef je extra informatie aan een zoekmachine (zoals Google). Je helpt Google om beter te bepalen waar je website over gaat, hoe en waar mensen het bedrijf kunnen bereiken en hoe Google de informatie moet presenteren in de zoekresultaten. Je kunt bijvoorbeeld aangeven of iets een adres, telefoonnummer of review is. Dit zorgt voor een hogere doorklikratio binnen de zoekmachine.
Wil jij de concurrentie voor zijn en gaan inspelen op voice search? Dan kunnen de marketeers van MarketingKarwei jou helpen. We bekijken het huidige SEO-aanvalsplan en gaan hier een voorstel voor doen. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.