meer en betere sollicitanten header

6 TIPS OM MEER ÉN BETERE SOLLICITANTEN TE VINDEN

6 min
22-5-2019
Suusje

Elk bedrijf dat nieuwe medewerkers zoekt, weet hoe moeilijk het kan zijn om goede mensen te vinden. Bedrijven hebben een schreeuwend tekort aan personeel en de arbeidsmarkt wordt steeds krapper. Op het moment kampen bijna alle sectoren in Nederland met een arbeidstekort. Dit tekort zorgt ervoor dat bedrijven niet de gewenste omzet kunnen halen. Merken jullie ook dat het lastig is om de juiste kandidaten te vinden? Laat dit je niet belemmeren in het verwezenlijken van jouw dromen en lees hoe je sollicitanten kan vinden, te boeien en aan jouw bedrijf te binden!

Sollicitanten vinden is een kwestie van slimme marketing

Het is van belang om je geschikte kandidaten te vinden, te boeien en te binden. En dat is ook precies waar marketing over gaat. Wie op een slimme manier marketingmethodes inzet om sollicitanten te werven, boekt veel betere resultaten. Hoe kan je dit aanpakken? Wij geven je zes tips.

1. Werk aan je employer brand

Branding is het bouwen aan je merk om de naamsbekendheid ervan te vergroten. Je hebt je branding waarschijnlijk goed voor elkaar als je bedrijf bekend staat als de beste van jouw sector. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je het lekkerste snoep verkoopt of het beste schilderwerk levert. Maar je werkgeversmerk, ook wel employer brand, is ook belangrijk. Je employer brand is het beeld dat er van je organisatie bestaat als werkgever. Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat mensen graag bij een bedrijf zouden willen werken, zich herkennen in het bedrijf en in hun omgeving met trots kunnen vertellen voor welk bedrijf zij werkzaam zijn.

Je werkgeversmerk is sterk als het onderscheidend is van je concurrenten en de doelgroep zich erin herkent. bied je persoonlijke ontwikkelingstrajecten aan? Snelle doorgroeimogelijkheden? Een hoog startsalaris? Gunstige bonusregelingen? Jouw sollicitant is eigenlijk ook een klant, dus laat zien waarom hij of zij voor jou moet kiezen!

Hoe sterker jouw employer brand is, hoe hoger de kwaliteit van je sollicitanten is. Het is een goed teken als je veel sollicitatiebrieven ontvangt, maar er bestaat een kans dat er geen geschikte kandidaten tussen zitten. Het is nog beter als je wat minder sollicitatiebrieven ontvangt van alleen goede kandidaten.

2. Besteed aandacht aan de reis van de sollicitant

De sollicitant maakt als het ware een reis in het proces van het vinden van een nieuwe baan. Net zoals bij de klantreis (zie je sollicitant als je klant) is het ook belangrijk dat het proces van solliciteren op elk contactmoment klopt bij jouw bedrijf.

Dat begint al bij de basis. Is de tekst van de vacature in dezelfde stijl als de button waar je potentiële sollicitant geïnteresseerd door werd? Is het duidelijk hoe je moet solliciteren? Is het makkelijk om te solliciteren, kun je bijvoorbeeld echt eenvoudig je CV en motivatiebrief uploaden? Ook niet onbelangrijk: kan dit allemaal ook op een smartphone? Mobile first geldt ook voor sollicitanten.

Elk onderdeel van de sollicitatieprocedure hoort makkelijk en duidelijk te zijn. Hierdoor vergroot je de kans dat je geschikte kandidaten boeit en aan je bindt tijdens het proces.

3. Kijk verder dan banensites

Natuurlijk is het zo dat veel mensen die werk zoeken zich oriënteren op banenwebsites. Maar je doelgroep is veel groter dan alleen deze groep werkzoekenden. Niet iedereen die geschikt is om bij jou te werken is actief op zoek naar een andere baan, terwijl hij of zij misschien wel toe is aan een nieuwe uitdaging. Om ervoor te zorgen dat alle mensen die jij interessant vindt jouw vacatures zien, is het goed om ook (online) reclamecampagnes, content marketing of bijvoorbeeld e-mailmarketing in te zetten.

4. Maak een werkenbij website

Een werkenbij website is tegenwoordig niet meer weg te denken uit een sterke employer branding strategie. Een werkenbij website is de perfecte plek om te laten zien waar jij als werkgever voor staat. Door werkgeversmerk op een sterke manier op jouw werkenbij website te zetten krijgen potentiële werknemers een duidelijk beeld wie jij bent als werkgever. Hierdoor vergroot je de kans dat potentiële werknemers bij jou zullen solliciteren en zal de kwaliteit van deze sollicitanten hoger zijn.

Een voorbeeld van een werkenbij website die wij hebben gemaakt is van Steboma. Voor hen hebben wij een employer branding strategie ontwikkeld met een passende werkenbij website. Benieuwd naar deze website? Neem vooral een kijkje!

5. Gebruik video voor personeelswerving

Op dit moment wordt video nog niet heel vaak ingezet om nieuwe medewerkers te werven. En dat terwijl werkgevers mogelijke kandidaten goed kunnen overtuigen door het vertellen van leuke en boeiende verhalen via video. Een werkenbij video is hier perfect voor. Een sollicitant met een werkenbij video sneller een beeld van de werkgever die hij of zij voor zich heeft. Door een kijkje te geven op de werkvloer, de collega’s aan het woord te laten en de sfeer over te brengen kan de sollicitant goed aanvoelen of hij een geschikte match is voor jouw openstaande vacature. Een creatieve werkenbij video kan je employer branding strategie ook versterken. De werkenbij video van swapfiets is hier een voorbeeld van. Creatief, gek en niet te serieus.

6. Zorg ervoor dat je werknemers je ambassadeurs worden

Mond-tot-mondreclame is nog altijd de beste reclame. Zet dus ook je eigen medewerkers in om mensen te werven. Veel werknemers kennen wel mensen in zijn of haar omgeving die zij graag als collega zou willen hebben.

Stimuleer je werknemers in ieder geval om vacatures van jouw bedrijf te posten op hun eigen en persoonlijke social mediakanalen.

Laat MarketingKarwei je helpen sollicitanten vinden

Om meer geschikte sollicitanten te vinden voor jouw openstaande vacatures is dus het heel verstandig om aandacht te besteden aan je arbeidsmarktcommunicatie. Hiervoor is tijd, aandacht en expertise nodig. Wij hebben tijd, kennis en heel veel zin om jouw nieuwe werknemers te vinden, te boeien en te binden. Samen zorgen we ervoor dat werkzoekenden bij jou willen werken.

Hoe we dit doen? Door creativiteit, gedeelde trots, zichtbare vooruitgang en dingen simpel te houden. Ben je benieuwd voor wie we nog meer werken? Bekijk hier onze klanten.