Een tijdje terug hebben wij een blog geschreven met vijf redenen om te beginnen met Facebook remarketing. Lees het blogbericht hier. Nu gaan we dieper in op dit onderwerp en laten we zien hoe je een Facebook remarketing campagne ook daadwerkelijk inzet en aanmaakt. Waarom? Het is veel gerichter dan een gewone Facebook campagne en we zien dat je met Facebook remarketing minder geld hoeft in te zetten om hetzelfde resultaat te halen in vergelijking met een gewone Facebook advertentie.
Eerst nog even kort over Facebook remarketing. Een Facebook remarketing campagne is een advertentie die alleen aan mensen getoond wordt die al eens op jouw website zijn geweest. Facebook ziet dit door het Facebook pixel. Deze plaats je op je website. Met het Facebook-pixel krijg je inzicht in welke acties mensen uitvoeren op je website en om voor jou interessante doelgroepen te bereiken. Iemand heeft bijvoorbeeld jouw dienst over het aanbrengen van raamfolie bekeken, maar verder geen actie ondernomen? Dan kan je hem of haar helpen om nogmaals terug te keren naar jouw website. Dit doe je door via Facebook een advertentie aan te maken voor de mensen die deze pagina hebben bezocht. Zodra zij van de website af gaan en even later door hun tijdlijn op Facebook scrollen zien ze de advertentie van jouw bedrijf over raamfolie voorbijkomen.
Verkoop jij producten aan bedrijven of particulieren? Of heb jij een dienst die je meer onder de aandacht wil brengen? Dan is remarketing een ideaal marketingmiddel om meer producten of diensten aan de man te krijgen. Zo kun je een advertentie aanzetten als mensen op bepaalde product- of dienstenpagina’s zijn geweest, maar nog geen bestelling hebben geplaatst of contact hebben opgenomen. Maar ook bijvoorbeeld als iemand haar winkelmand heeft gevuld, maar nog niet heeft afgerekend. Ook dan kan je er met een remarketing campagne voor zorgen dat de klant niet vergeet dat de winkelmand nog gevuld is. Het is goed om verschillende producten en diensten te combineren in een remarketing campagne voor een zo hoog mogelijk resultaat. Maar hoe maak je zo’n campagne nou aan?
Hierboven hebben we besproken waarom wij het een goed idee vinden om met Facebook remarketing te beginnen. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je het zelf gaan uitproberen? Dan leggen we je nu uit hoe je zo’n campagne opzet.
We beginnen met het installeren van een Facebookpixel. Je gaat naar Pixels in je advertentiebeheer en maakt een nieuwe pixel aan.
Om zeker te weten dat de juiste mensen de advertentie te zien krijgen maken we een doelgroep aan. In deze doelgroep zitten alleen de mensen die de Facebookadvertentie te zien moeten krijgen.
Zijn er mensen die je wilt uitsluiten? Bijvoorbeeld mensen die al contact hebben opgenomen of die al een bestelling hebben geplaatst? Dan maak je ook hier een doelgroep voor aan. Dit doe je op dezelfde manier als hierboven, maar dan op basis van een andere URL van je website. Sla ook deze doelgroep op. Je ziet ze nu beide tussen de doelgroepen staan.
De pixel is ingesteld en de doelgroepen zijn aangemaakt. We gaan nu verder met het aanmaken van een Facebookcampagne.
Heb je bovenstaande doorgenomen en kom je er niet uit? Of heb je liever dat een gespecialiseerde marketeer dit voor jouw bedrijf inregelt? Bel ons dan op. De marketeers van MarketingKarwei helpen je graag met het opzetten van een Facebook remarketing campagne.