Facebook remarketing 1

IN 3 STAPPEN MENSEN BEREIKEN DIE AL INTERESSE HEBBEN GETOOND IN JE BEDRIJF MET FACEBOOK REMARKETING.

6 min
18-6-2019
Kim

Een tijdje terug hebben wij een blog geschreven met vijf redenen om te beginnen met Facebook remarketing. Lees het blogbericht hier. Nu gaan we dieper in op dit onderwerp en laten we zien hoe je een Facebook remarketing campagne ook daadwerkelijk inzet en aanmaakt. Waarom? Het is veel gerichter dan een gewone Facebook campagne en we zien dat je met Facebook remarketing minder geld hoeft in te zetten om hetzelfde resultaat te halen in vergelijking met een gewone Facebook advertentie.

Eerst nog even kort over Facebook remarketing. Een Facebook remarketing campagne is een advertentie die alleen aan mensen getoond wordt die al eens op jouw website zijn geweest. Facebook ziet dit door het Facebook pixel. Deze plaats je op je website. Met het Facebook-pixel krijg je inzicht in welke acties mensen uitvoeren op je website en om voor jou interessante doelgroepen te bereiken. Iemand heeft bijvoorbeeld jouw dienst over het aanbrengen van raamfolie bekeken, maar verder geen actie ondernomen? Dan kan je hem of haar helpen om nogmaals terug te keren naar jouw website. Dit doe je door via Facebook een advertentie aan te maken voor de mensen die deze pagina hebben bezocht. Zodra zij van de website af gaan en even later door hun tijdlijn op Facebook scrollen zien ze de advertentie van jouw bedrijf over raamfolie voorbijkomen.

Wanneer zet je Facebook remarketing in?

Verkoop jij producten aan bedrijven of particulieren? Of heb jij een dienst die je meer onder de aandacht wil brengen? Dan is remarketing een ideaal marketingmiddel om meer producten of diensten aan de man te krijgen. Zo kun je een advertentie aanzetten als mensen op bepaalde product- of dienstenpagina’s zijn geweest, maar nog geen bestelling hebben geplaatst of contact hebben opgenomen. Maar ook bijvoorbeeld als iemand haar winkelmand heeft gevuld, maar nog niet heeft afgerekend. Ook dan kan je er met een remarketing campagne voor zorgen dat de klant niet vergeet dat de winkelmand nog gevuld is. Het is goed om verschillende producten en diensten te combineren in een remarketing campagne voor een zo hoog mogelijk resultaat. Maar hoe maak je zo’n campagne nou aan?

In 3 stappen een Facebook remarketing campagne opzetten

Hierboven hebben we besproken waarom wij het een goed idee vinden om met Facebook remarketing te beginnen. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je het zelf gaan uitproberen? Dan leggen we je nu uit hoe je zo’n campagne opzet.

Stap 1. Facebook Pixel installeren

We beginnen met het installeren van een Facebookpixel. Je gaat naar Pixels in je advertentiebeheer en maakt een nieuwe pixel aan.

  • Klik op ‘aan de slag’ zoals je hieronder ziet en volg de stappen.
  • Je krijgt nu een code die je kan kopiëren.
  • Ga naar de achterkant van je website en installeer de plug-in ‘Insert footers and headers’.
  • Plak de code in Scripts in Header en klik op save. Het Facebookpixel is nu geïnstalleerd. Je kunt nu verder met het aanmaken van een doelgroep.

Stap 2. Doelgroep samenstellen

Om zeker te weten dat de juiste mensen de advertentie te zien krijgen maken we een doelgroep aan. In deze doelgroep zitten alleen de mensen die de Facebookadvertentie te zien moeten krijgen.

  • Ga naar je advertentiebeheer op Facebook en klik op doelgroepen.
  • Klik vervolgens op doelgroep maken en op aangepaste doelgroep.
  • Kies het doel van de doelgroep. Op het begin adviseren wij om websiteverkeer te pakken. Vervolgens krijg je onderstaande pop-up te zien.
  • Je ziet dat het pixel van MarketingKarwei staat ingevuld. Controleer hier of daar de pixel staat dat je zojuist hebt aangemaakt.
  • Klik op alle websitebezoekers en kies dan voor mensen die een specifieke webpagina hebben bezocht.
  • Het aantal dagen kun je aanpassen. Dit geeft weer hoever je in het verleen gaat. Dit kan tot een maximaal van 180 dagen.
  • Vul de URL van de website in, maar laat https:// en .nl weg. Zorg daarbij dat je hem laat staan op bevat. Op deze manier weet je zeker dat iedereen, op welke manier hij of zij ook op deze pagina is gekomen, wordt meegenomen in de doelgroep.
  • Geef de doelgroep een naam en sla hem op.

Zijn er mensen die je wilt uitsluiten? Bijvoorbeeld mensen die al contact hebben opgenomen of die al een bestelling hebben geplaatst? Dan maak je ook hier een doelgroep voor aan. Dit doe je op dezelfde manier als hierboven, maar dan op basis van een andere URL van je website. Sla ook deze doelgroep op. Je ziet ze nu beide tussen de doelgroepen staan.

Stap 3. Aanmaken campagne

De pixel is ingesteld en de doelgroepen zijn aangemaakt. We gaan nu verder met het aanmaken van een Facebookcampagne.

  • Ga naar advertentiebeheer en maak een nieuwe campagne aan
  • Vul de campagnenaam, naam van de advertentieset en de advertentienaam in
  • Klik op opslaan als concept
  • Vul het budget in. Je hoeft geen hoog budget te kiezen, omdat de doelgroep vrij specifiek is. Begin bijvoorbeeld met €5 per dag. Dit bedrag kan je later altijd nog wijzigen.
  • Kies de start en einddatum. Wil je hem laten doorlopen dan hoef je geen einddatum te kiezen.
  • Vul daarna de doelgroep in
  • Pak de aangepaste doelgroep waarvan je wilt dat deze mensen de advertentie te zien krijgen (dit is de eerste doelgroep die we net hebben aangemaakt)
  • Pak daarna de aangepaste doelgroep die al contact hadden opgenomen of een bestelling hadden geplaatst. Deze wil je uitsluiten. Ga op de doelgroep staan, klik op het pijltje en druk op uitsluiten.
  • Pas de leeftijd, het geslacht en de locatie nog aan mocht je dat willen.
  • Bepaal bij plaatsing via welke kanalen je de advertentie wilt laten zien. Dit hangt per branche en product of dienst af. Hij staat automatisch op automatische plaatsingen, maar je kunt de plaatsingen bewerken
  • Maak nu de Facebookadvertentie zoals je dat normaal ook doet. Je plaatst de tekst die je in gedachte hebt, plaatst de afbeelding of video, zet de juiste URL erin en bepaalt de aanzet tot actie.

 

  • Ben je tevreden over je campagne? Dan kunnen we hem gaan publiceren. Facebook beoordeelt de campagne en zodra deze wordt goedgekeurd krijg je hier een bericht over. Controleer naderhand ook zelf nog of de advertentie goed staat ingesteld.

 

Heb je bovenstaande doorgenomen en kom je er niet uit? Of heb je liever dat een gespecialiseerde marketeer dit voor jouw bedrijf inregelt? Bel ons dan op. De marketeers van MarketingKarwei helpen je graag met het opzetten van een Facebook remarketing campagne.