Neuromarketing

NEUROMARKETING: WAT IS HET EN HOE PAS JE DIT TOE?

6 min
5-2-2019
Leonie

Mensen hebben het idee dat beslissingen altijd autonoom en bewust genomen worden en dat invloeden van buitenaf geen rol spelen. Dat denken we… Maar wat blijkt? We denken eigenlijk vaak onbewust en invloeden van buitenaf spelen een grote rol. De grap is dat we dit zelf vaak niet door hebben. Als we neuromarketeers moeten geloven hebben onze hersenen de keuze gemaakt voordat we ons hiervan bewust zijn. 95% van alle keuzes die wij maken zijn gebaseerd op emoties en onbewuste processen. Slechts 5% van onze keuzes maken we bewust. Gek hè? Het is de kunst om op deze onbewuste en emotierijke beslissingen in te spelen voor succesvolle marketing. In deze blog geven we je gouden tips om neuromarketing in de praktijk toe te passen.

We denken dat we met het kopen van een dure laptop een verstandige keuze gemaakt hebben door eindeloos de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Maar ondertussen heb je die laptop al eens voorbij zien komen in een reclame en werkt je collega met dezelfde laptop. Puntje bij paaltje hebben we geen bewuste keuze gemaakt. Ons brein had al gekozen. Hoe dat kan? Ons instinct is gewoon een stukje sneller dan ons bewustzijn.

Wat is neuromarketing?

Om dit te kunnen begrijpen hebben we antwoord nodig op de volgende vraag: ‘Wat is neuromarketing?’. Neuromarketing is een vakgebied dat medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap toepast op marketing. Met diverse technieken en onderzoeksmethoden krijgen we inzicht in hoe mensen denken. Ofwel: je bent in staat beter bij je klanten te scoren doordat je weet wat werkt en wat niet. Dat klinkt bij ons natuurlijk als muziek in de oren.

Het menselijk gedrag wordt voornamelijk bepaald door onze hersenen. Voordat je kan sturen op het gedrag van je klanten moet je weten hoe het menselijk brein in elkaar zit. Grofweg kunnen we ons brein in drie afdelingen verdelen:

  • Het mensen brein: hier bevindt zich het gedeelte van het brein dat verantwoordelijk is voor logica, leren, taal, bewuste gedachten en onze persoonlijkheid. In dit deel worden dus bewuste keuzes gemaakt.
  • Het zoogdieren brein: dit deel heeft alles te maken met emoties en ons geheugen.
  • Het reptielen brein: dit gedeelte controleert onze primaire levensbehoeften. Zo krijgen we een seintje uit onze hersenen dat ons ‘hongergevoel’ activeert. Uit dit deel komt ook de bekende fight-or-flight-reactie vandaan.

We kunnen dus stellen dat emotie centraal staat in neuromarketing. Mensen kennen hun hersenen niet zo goed als ze denken. Dat is ook de reden dat we denken bewuste keuzes te maken terwijl dit niet zo is. Het hebben van een bepaald gevoel of bepaalde associatie zorgt ervoor dat we iets kopen of niet. Neuromarketing speelt in op het onbewuste en de emotie.

Wat kun je meten met neuromarketing?

Met neuro-onderzoek krijgen we de mogelijkheid om rechtstreeks in het consumentenbrein te kijken. Echter, neuro-onderzoek vervangt niet traditioneel onderzoek. Zie het meer als een aanvulling.

Met neuro-onderzoek meet je drie componenten van hersenactiviteit: emotionele binding, attentie en geheugen. Je kan meten wat voor aandacht een persoon ervaart. Is deze negatief of positief? Is er überhaupt aandacht voor de uiting? En wordt het opgeslagen in het brein? Met deze inzichten kan je consumentengedrag beter voorspellen en je marketingactiviteiten hierop aan laten sluiten. Hoe dit wordt gemeten? Met moderne hersenscanners zoals een EEG waarbij de activiteit van de hersenen elektrisch wordt gemeten.

3 gouden tips om jouw klanten over te halen tot een aankoop

Mensen zeggen wat ze denken, maar doen wat ze voelen. Deze zin verwoordt neuromarketing perfect. Ons brein werkt volgens een bepaald patroon waar ook jij met je online aanwezigheid op in kunt spelen. Wij geven je alvast 3 tips om op weg te komen.

1. Button kleur

Je ziet je website het liefst in de kleuren die passen binnen je huisstijl. Maar in het geval van buttons is het slim om tegen je instinct in te gaan en contrasterende kleuren te gebruiken. Deze contrasterende kleur zorgt ervoor dat de button opvalt in het brein. Wil je aankopen stimuleren? Laat de buttons dan contrasteren met je huisstijl.

Bol.com heeft deze tip al toegepast door de winkelwagen button geel te maken. Geel past totaal niet bij hun huisstijl, maar valt wel lekker op. Ons brein gaat gelijk naar die gele buttons en blijven ook hangen. En dat is de bedoeling!

2. Prijspijn

Structured data is een stukje code die je aan je website toevoegt. Hiermee geef je extra informatie aan een zoekmachine. Je helpt Google om beter te bepalen waar je website over gaat, hoe en waar mensen het bedrijf kunnen bereiken en hoe Google de informatie moet presenteren in de zoekresultaten. Je kunt bijvoorbeeld aangeven of iets een adres, telefoonnummer of review is. Er wordt dan in de lijst met zoekresultaten al informatie gegeven zodat je niet meer naar de website hoeft te gaan. In marketingtermen noemen ze dit ook wel featured snippets. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van zo’n ‘featured snippet’.

Waar zie jij het €-teken staan? Juist, nergens. Dit euroteken is bewust weg gelaten om de pijn tijdens het betalen te verzachten. Hierbij wordt dus puur ingespeeld op emoties.

3. Afbeeldingen

Wist je dat ruim 85% van onze hersenen wordt geactiveerd door afbeeldingen, plaatjes en kleuren? Mensen vinden afbeeldingen veel gemakkelijker dan tekst. Dat komt omdat onze hersenen een afbeelding 60.000 keer sneller oppakken dan tekst. Daarnaast verwerken hersenen emotie en afbeeldingen als een gezamenlijk proces. Met andere woorden: mensen kijken altijd met een bepaald gevoel naar een afbeelding. Zijn er mensen afgebeeld? Dan scoor je nog meer punten. We worden als mens aangetrokken door gezichten. En dan het liefst lachende mensen of schattige baby’s.

4. Mensen hebben moeite met verliezen

Mensen hebben meer moeite om iets te verliezen dan de ambitie om iets te winnen. Dit is het makkelijkste uit te leggen met een voorbeeld. Het verliezen van 100 euro levert net zoveel pijn op, als het krijgen van 100 euro aan blijdschap oplevert. Door dit slim in te zetten kun je mensen als het ware dwingen een keuze te maken.

Welke tekst staat er nu in de button van je nieuwsbriefinschrijvingen? Mogen wij een gokje wagen? Waarschijnlijk staat er “Schrijf je nu in voor meer informatie”. Wanneer mensen dit lezen zullen zij nooit weten wat ze missen als ze dat niet doen. Wanneer je de bezoeker laat weten dat hij wellicht iets moois mist, zal de drang tot inschrijving vele malen groter zijn. Gebruik bijvoorbeeld teksten als: “Neem de voorsprong” of “Blijf op de hoogte”.

Direct beginnen met neuromarketing?

Uiteindelijk is iedere doelgroep anders en is het slim om met kleine wijzigingen te testen wat voor jouw doelgroep het beste werkt. Niets is zo veranderlijk als een mens. (Probeer) bewuste keuzes te maken en experimenteer. Dat levert uiteindelijk het beste resultaat op.

MarketingKarwei maakt marketing nog effectiever met neuromarketing. Ons doel is om zoveel mogelijk bereik en omzet te genereren met marketing-uitingen. Door neuromarketing toe te passen wordt dit doel eerder bereikt. Ben jij na dit artikel dolenthousiast geworden en ben je klaar om jouw klanten te bereiken met neuromarketing? Dan helpen wij jou om je klanten tot aankoop stimuleren met neuromarketing!