Je bent een mooie nieuwe website aan het bouwen (of laat deze bouwen) en hebt een assortiment aan producten of diensten die je wilt verkopen. Of je hebt al een website, maar wilt meer bezoekers op deze site. Hoe zorg je er dan voor dat je beter gevonden wordt in Google? Het zoekwoordenonderzoek is hiervoor de basis. Hoe weet je anders op welke termen jouw doelgroep zoekt in Google? Zo kan het bijvoorbeeld zomaar zijn dat je jouw producten op de website heel anders noemt dan dat de meeste mensen het noemen. Daardoor kan het zijn dat je de verkeerde zoekwoorden gebruikt.
Op de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van zoektermen en hun zoekvolumes. Stel jij verkoopt bijvoorbeeld vuilnisbakken en hebt een complete categorie op jouw website aangemaakt die “vuilnisbak” heet, waarbij datzelfde woord het focus zoekwoord is. Zonder zoekwoordenonderzoek had jij nooit geweten dat het zoekvolume van het woord “prullenbak” wel vier keer zo hoog ligt! Keyword research zorgt ervoor dat je jouw website zo optimaal mogelijk in kunt richten voor SEO (zoekmachine optimalisatie). Je kunt er gemakkelijk onbenutte kansen mee opsporen. In onderstaand voorbeeld zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de hoofdcategorie “prullenbak” te noemen. Op deze pagina plaats je een bijbehorende tekst waarin dit het focus zoekwoord is. Als een deel van de prullenbakken die je verkoopt pedaalemmers zijn, maak je een subcategorie aan die “pedaalemmer” heet. Op deze pagina plaats je een bijbehorende tekst waarin dat het focus zoekwoord is. Voor de overige woorden met hoge zoekvolumes, zoals “afvalbak”, “vuilnisbak” en “afvalemmer”, kun je bijvoorbeeld besluiten landingspagina’s aan te maken.
Er zijn diverse tools waarmee je een zoekwoordenonderzoek uit kunt voeren. Wij lichten hier twee van onze favoriete gratis tools voor jou uit. Er zijn uiteraard een hoop andere (betaalde) tools die je ook kunt gebruiken.
Er zijn vele tools beschikbaar om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Onze favoriet en de meest accurate (en gratis!) tool die beschikbaar is, is de Google Keyword Planner. Deze kun je vinden in de tools van Google Ads. In de Google Zoekwoordplanner kun je kiezen voor twee verschillende opties. “Nieuwe zoekwoorden ontdekken” en “Zoekvolume en prognoses bekijken”. Voor een zoekwoordenonderzoek gebruiken wij altijd beide functies. De eerste is geschikt als je al één of meerdere woorden in gedachten hebt waar je op gevonden wilt worden, maar op zoek bent naar synoniemen en bijpassende woorden. In deze tool kun je 10 zoekwoorden plakken, op basis waarvan de tool op zoek gaat naar ideeën. De planner komt dan met een lijst met zoektermen en het gemiddelde maandelijkse zoekvolume van deze termen over het afgelopen jaar. Je kunt er ook voor kiezen om de Keyword Planner jouw website te laten scannen. Op basis van de informatie die hij daar vindt, zal hij met zoekwoordideeën komen. In de tweede functie van de tool (rechts op de afbeelding) plak je een lijst met zoekwoorden die je al hebt. Van deze woorden geeft hij vervolgens het gemiddelde maandelijkse zoekvolume. Dit is bijvoorbeeld een lijst die ontstaan is combinatie van jouw eigen ideeën, ideeën van een andere tool en de zoekwoordideeën die de eerste tool heeft geboden.
Kombinator is een gratis tool die jou combinaties laat maken van rijen zoekwoorden die je bijvoorbeeld met behulp van de Keyword Planner ontdekt hebt. Zo kun je bijvoorbeeld in de eerste rij jouw producten plakken en in de tweede rij woorden als “kopen”, “bestellen”, “webshop” en dergelijke algemene termen die veel gebruikt worden in het zoekgedrag op Google. Of verkoop je bijvoorbeeld producten van een bepaald merk? Dan hoef je alleen maar de merknaam in de eerste kolom te plaatsen en het type producten in de tweede rij. Kombinator maakt automatisch alle mogelijke combinaties van de ingevoerde zoektermen. Je kunt twee of drie kolommen gebruiken om te combineren. Dit scheelt een hoop tijd dan wanneer je alle combinaties handmatig uit zou moeten typen! Het enige wat je daarna hoeft te doen, is de zoekwoorden kopiëren en het zoekvolume ervan opzoeken in de Google Zoekwoordplanner. Zo kun je erachter te komen welke woorden een hoog zoekvolume hebben en welke niet. En klaar is jouw zoekwoorden onderzoek!
Stap 1 van een goed zoekwoordenonderzoek is bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Wat zijn termen die je nu al op jouw website gebruikt of wat zijn de benamingen van de producten of de diensten die je aan wil gaan bieden? Gebruik deze termen om via de functie “Nieuwe zoekwoorden ontdekken” in de Google Keyword Planner op meer ideeën te komen.
Combineer de gevonden zoekwoorden met bijvoorbeeld merknamen, algemene woorden als “kopen”, vormen, maten, afmetingen en andere relevante termen in een tool als Kombinator. Kopieer de lijst met zoektermen die hierdoor ontstaat naar de functie “Zoekvolume en prognoses bekijken” in de Google Zoekwoordplanner. Nu kun je de zoekvolumes van deze termen ontdekken.
Exporteer jouw in de Keyword Planner gemaakte zoekwoordplan naar een Excel of Spreadsheets bestand. In het bestand dat ontstaat kun je vervolgens met kleuren aangeven welke zoekwoorden je wel en niet wilt gebruiken en de hoe belangrijk de woorden zijn voor jouw website. Zelf gebruiken wij hiervoor de kleuren rood, geel en groen. Rood = niet gebruiken, geel = geen prioriteit, groen = direct gebruiken.
Stap 4 van het zoekwoorden onderzoek is erachter komen op welke posities in Google jouw website momenteel scoort op de gekozen zoekwoorden. Zo kun je er snel achter komen welk ‘laaghangend fruit’ er is, bijvoorbeeld op welke termen je net buiten de eerste pagina scoort. Aanpassingen doen op de pagina’s waar deze zoekwoorden staan, kan ervoor zorgen dat je wél op die eerste pagina in Google komt te staan. Voor deze positiecheck, zoals wij hem noemen, kun je diverse tools gebruiken. De meeste hiervan zijn helaas wel betaald. Via de gratis Google Chrome plugin Nightwatch kun je per dag de posities van een klein aantal zoekwoorden checken. In een betaalde tool, zoals SE Ranking, kun je al jouw zoekwoorden invoeren die vervolgens automatisch dagelijks, wekelijks of maandelijks gecontroleerd worden op hun positie (al naar gelang jouw abonnement).
Daarna volgt ofwel het verbeteren van jouw huidige website ofwel het creëren van content voor jouw nieuwe website. Je kunt bijvoorbeeld categorie- en productteksten, blogs en nieuwsartikelen schrijven of herschrijven zodat jouw gekozen zoektermen erin terugkomen.
Heb je hulp nodig bij het maken van een zoekwoordenonderzoek of wil jij op basis van keyword research jouw website verbeteren? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag.